7) Předškolní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Posílení digitálních kompetencí: Zařazení aktivit podporujících rozvoj digitální gramotnosti u dětí, včetně bezpečného a smysluplného využívání technologií.
Klíčové kompetence
Vznik nové klíčové kompetence – klíčová kompetence digitální
Seznamuje s možnostmi využívání digitálních technologií
-
Rozvíjí své informatické myšlení
Historický vývoj předškolních institucí = EVROPA
Nebyly Mateřské školy, ale OPATROVNY
-
Nebyly Učitelky mateřských škol, ale PĚSTOUNKY
Anglie – Robert Owen
Patří mu prvenství v zakládání institucí pro děti
1816 založil Dětskou školu, kde se pečovalo o děti předškolního věku, 2 oddělení
1. pro děti od 1 do 3 let
2. pro děti 3 do 6 let
-
Cílem bylo pečovat o děti zaměstnaných matek
Německo – Fridrich Fröbel
Založil dílnu → vyráběly učební pomůcky, tzv. DÁRKY (sám je navrhoval)
Postupně do tohoto zařízení začaly chodit děti
Hrály si tu a matky se učily, jak své děti zaměstnávat
1840 vnik DĚTSKÉ ZAHRÁDKY
Historický vývoj předškolních institucí = České země
Vznik tržního hospodářství → dospěl odchází za prací do továren
Malé děti zůstávaly doma – bez jakékoliv výchovné péče
Prostředí většinou sociálně, zdravotně i hygienicky nevhodné, z důvodu velké bídy a chudoby
-
r. 1832 = první české opatrovny (Na Hrádku – „školka na Hrádku“ a opatrovna v Karlíně)
Opatrovna Karlín
Pro malé děti pracujících matek
-
Původně byla vybudována pro osiřelé děti za velké epidemie cholery
Opatrovna Na Hrádku
Zakladatelé = hrabě Karel Chotek z Vojnína
Přízemí projektováno pro 300 dětí od 2–6 let
První patro pro 600 dětí triviální školy
První učitelem této opatrovny se stal Jan Vlastimír Svoboda (1803 – 1844)
Stala se vzorným příkladem pro výkon praxe pražských učitelů