Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7) Předškolní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Rok 2024

    • Schválení revidovaného RVP PV

    • (MŠMT) schválilo dne 30. prosince 2024 revidovaný RVP PV.

  • Rok 2025

    • Dobrovolné zavádění nového RVP PV:

    • Od září 2025 mateřské školy dobrovolně zapojit do výuky podle nového RVP PV

  • Rok 2026

    • Povinné zavedení nového RVP PV

    • Od září 2026 pro všechny mateřské školy povinné vyučovat podle nového RVP PV.

Plánované změny v RVP ZV

  • Hezky propojené vidím souvislosti, systematické

  • V digitální podobě na stránce https://prohlednout.rvp.cz/

  • Zjedunošení, konkretizace

  • Odstranění – duplicit, dílčích cílů, rizik, kapitol věnovaných specifickým skupinám dětí

Obecné části
  • Pedagogický tým školy

    • Musí kromě odborné kvalifikace rozvíjet své profesní i osobnostní kompetence

    • Ředitel MŠ – Má vizi a strategii školy, podporuje týmovou spolupráci, vytváří příznivé klima a motivuje učitele k profesnímu růstu

    • Pedagogická diagnostika – Učitel sleduje, zaznamenává a vyhodnocuje pokroky dětí, plánuje vzdělávání na základě jejich potřeb

    • Asistent pedagoga – Spolupracuje s učitelem, pomáhá při vzdělávání a vytváření příznivého školního prostředí

    • Respektující přístup – Učitelé i asistenti podporují děti v rozhodování, vyjadřování názorů a individuálním rozvoji

    • Spolupráce s rodinou - Posílení komunikace a spolupráce mezi školkou a rodinou za účelem podpory celkového rozvoje dítěte

  • Cíle a pojetí předškolního vzdělávání – Návaznost předškolního a základního vzdělávání

    • Návaznost vzdělávání – Základní škola plynule navazuje na předškolní vzdělávání v klíčových kompetencích a strategiích

    • Adaptace dítěte – Díky podobným výukovým metodám se dítě lépe přizpůsobuje nové roli žáka

    • Schopnosti na konci MŠ – Dítě je samostatné, komunikuje, spolupracuje, zná své silné a slabé stránky a umí se přizpůsobit změnám

  • Autoevaluace mateřské školy – Hodnocení výsledků vzdělávání

    • vyhodnocování výsledků vzdělávání → dosahování očekávaných výsledků učení ve vzdělávacích oblastech a klíčových kompetencích

    • Vyhodnocuje průběžně a systematicky → cílem podpořit každé dítě v jeho učení

    • Informace získané o dítěti dokladují učitelé v diagnostickém portfoliu.

      • Do jeho tvorby zapojují dítě, případně i zákonné zástupce = zpětnou vazbou o pokrocích ve vývoji a učení dítěte pro všechny tři strany: učitele, dítě

Základní gramotnosti
  • Ve stávajícím RVP PV nejsou ukotveny

  • Matematická gramotnost

  • Čtenářská gramotnost

  • Aktivity podporující základní dovednosti potřebné pro budoucí čtení, psaní a matematiku

Vzdělávací oblasti
  • Spojení dvou oblastí dítě dítě a ten druhý a dítě a společnost → Dítě, ten druhý a svět

  • Dítě a svět – Environmentální výchova

    • Integrace témat týkajících se ochrany životního prostředí, udržitelného rozvoje a ekologické výchovy do vzdělávacích činností

Témata, do kterých materiál patří