7) Předškolní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rok 2024
Schválení revidovaného RVP PV
(MŠMT) schválilo dne 30. prosince 2024 revidovaný RVP PV.
Rok 2025
Dobrovolné zavádění nového RVP PV:
Od září 2025 mateřské školy dobrovolně zapojit do výuky podle nového RVP PV
Rok 2026
Povinné zavedení nového RVP PV
-
Od září 2026 pro všechny mateřské školy povinné vyučovat podle nového RVP PV.
Plánované změny v RVP ZV
Hezky propojené vidím souvislosti, systematické
V digitální podobě na stránce https://prohlednout.rvp.cz/
Zjedunošení, konkretizace
-
Odstranění – duplicit, dílčích cílů, rizik, kapitol věnovaných specifickým skupinám dětí
Obecné části
Pedagogický tým školy
Musí kromě odborné kvalifikace rozvíjet své profesní i osobnostní kompetence
Ředitel MŠ – Má vizi a strategii školy, podporuje týmovou spolupráci, vytváří příznivé klima a motivuje učitele k profesnímu růstu
Pedagogická diagnostika – Učitel sleduje, zaznamenává a vyhodnocuje pokroky dětí, plánuje vzdělávání na základě jejich potřeb
Asistent pedagoga – Spolupracuje s učitelem, pomáhá při vzdělávání a vytváření příznivého školního prostředí
Respektující přístup – Učitelé i asistenti podporují děti v rozhodování, vyjadřování názorů a individuálním rozvoji
Spolupráce s rodinou - Posílení komunikace a spolupráce mezi školkou a rodinou za účelem podpory celkového rozvoje dítěte
Cíle a pojetí předškolního vzdělávání – Návaznost předškolního a základního vzdělávání
Návaznost vzdělávání – Základní škola plynule navazuje na předškolní vzdělávání v klíčových kompetencích a strategiích
Adaptace dítěte – Díky podobným výukovým metodám se dítě lépe přizpůsobuje nové roli žáka
Schopnosti na konci MŠ – Dítě je samostatné, komunikuje, spolupracuje, zná své silné a slabé stránky a umí se přizpůsobit změnám
Autoevaluace mateřské školy – Hodnocení výsledků vzdělávání
vyhodnocování výsledků vzdělávání → dosahování očekávaných výsledků učení ve vzdělávacích oblastech a klíčových kompetencích
Vyhodnocuje průběžně a systematicky → cílem podpořit každé dítě v jeho učení
Informace získané o dítěti dokladují učitelé v diagnostickém portfoliu.
-
Do jeho tvorby zapojují dítě, případně i zákonné zástupce = zpětnou vazbou o pokrocích ve vývoji a učení dítěte pro všechny tři strany: učitele, dítě
-
Základní gramotnosti
Ve stávajícím RVP PV nejsou ukotveny
Matematická gramotnost
Čtenářská gramotnost
-
Aktivity podporující základní dovednosti potřebné pro budoucí čtení, psaní a matematiku
Vzdělávací oblasti
Spojení dvou oblastí dítě dítě a ten druhý a dítě a společnost → Dítě, ten druhý a svět
Dítě a svět – Environmentální výchova
Integrace témat týkajících se ochrany životního prostředí, udržitelného rozvoje a ekologické výchovy do vzdělávacích činností