7) Předškolní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Komu je určena
Děti s mentálním, tělesným, smyslovým, řečovým, autistickým či kombinovaným postižení
Děti s poruchami chování nebo s výraznými zdravotními komplikacemi
Dětem, u kterých je pobyt v běžné MŠ obtížný nebo nemožný
-
Dětem na základě doporučení školského poradenského zařízení (např. SPC, PPP)
Zřizovatel a personál
Většina je státní, 10% soukromé, církevní, při zdravotnických zařízeních
Pedagogové se speciálním vysokoškolským vzděláním (min. Bc.)
Zaměřením na výchovu a vzdělání dětí se specifickými potřebami
Logopedi, fyzioterapeuti, psychologové asistenti pedagoga nebo ošetřovatelský personál (dle potřeby dětí)
Vlastní program založený na volné hře a řízené činnosti
Navíc s péčí založené na jejich individuálních potřebách
-
Řada dalších aktivit rozvíjející kreativitu, představivost, těl. Zdatnost (a další) dětí
Počet dětí ve třídě:
Menší počet dětí než v běžné MŠ – zpravidla 6 až 14 dětí ve třídě
Kolem 10 dětí, 5 dětí na jednu učitelku
-
Počet závisí na druhu a závažnosti postižení
SPECIÁLNÍ MŠ V ČR
MŠ pro zrakově postižené v Českých Budějovicích
MŠ logopedická při Jedličkově ústavu v Praze
MŠ pro sluchově postižené v Ostravě
-
MŠ pro tělesně postižené v Brně
Přípravná třída (PT)
-
Systematicky připravovat děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
-
K bezproblémovému začlenění do 1. ročníku základní škol
-
Předcházet tak u nich případným neúspěšným začátkům ve školní docházce
-
Přednostně se přijímají děti s povoleným odkladem povinné školní docházky
Komu je určena:
-
Dětem s odloženou školní docházkou (většinou 6leté)
-
Dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí
-
Dětem, které nejsou dostatečně školsky zralé (doporučeno školským poradenským zařízením)
Náplň:
-
Rozvoj komunikačních dovedností (řeč, slovní zásoba)
-
Předmatematické dovednosti (počítání, orientace)
-
Grafomotorika a jemná motorika (příprava na psaní)
-
Sociální dovednosti a návyky (poslouchání, spolupráce)
-
Rozvoj pozornosti, paměti a soustředění
-
Rytmizace, hudební a výtvarné činnosti
-
Vše formou hry a tvořivých činností
Přípravná třída při ZŠ:
-
Zřizuje se při základní škole, obvykle tam, kde je vyšší počet dětí s odklady
-
Nejedná se o povinnou docházku, ale dítě ji navštěvuje pravidelně
-
Třídu vede kvalifikovaný učitel pro předškolní vzdělávání nebo 1. stupeň ZŠ
Děti jsou do přípravné třídy přijímány na základě žádosti rodičů, která je podložena doporučením školského poradenského zařízení.
Nejméně 10 dětí
Nenahrazuje MŠ
-
Pro děti se sociálním či jazykovým, řečovým znevýhodněním, sníženou koncentrací pozornosti a dalšími problémy
Dokumentace:
-
Rozhodnutí ředitele školy o přijetí dítěte do přípravné třídy
-
Doporučení školského poradenského zařízení (např. PPP) – je podmínkou
-
Třídní kniha – stejně jako v běžných třídách
-
Plán činnosti – učitel připravuje plán rozvoje dovedností
-
Záznamy o pokroku dítěte – pozorování, záznamy vývoje
-
Školní matrika – dítě je zapsáno v evidenci žáků školy