7AB-Letecká doprava+Památky UNESCO a NP v ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dopravce neodpovídá za chyby a opomenutí v letových řádech nebo jiných informacích poskytnutých zaměstnanci nebo agenty dopravce o datech a časech odletů či příletů a o provozu letadel, s výjimkou případů, kdy dopravce je si vědom, že jeho jednáním nebo opomenutím nastane pravděpodobně škoda.
Organizace letecké dopravy
Vlastním provozovatelem jsou letecké společnosti.
Ke své činnosti potřebují letiště, která jsou většinou samostatnými organizacemi, navigační prostředky zajišťující letové cesty a služby řízení letového provozu, které jsou ve většině států spravovány organizacemi řízení letového provozu – Air Traffic Control (u nás Řízení letového provozu ČR s.p.).
Tyto organizace vybírají za své služby tzv. uživatelské poplatky, které mají být stanovovány v závislosti na objemu provozu a skutečných nákladech na poskytování daných služeb.
Vypracováním přesných norem a závazných postupů pro zajištění bezpečnosti letecké dopravy a možnosti mezinárodní spolupráce jsou pověřeny orgány státní správy.
V ČR jsou jimi Odbor civilního letectví Ministerstva dopravy a spojů ČR a Úřad pro civilní letectví ČR.
Letecké společnosti a národní letecká sdružení
V ČR provozují leteckou dopravu především České aerolinie a další společnosti. Na zabezpečování mezinárodní letecké dopravy ve vztahu k ČR spolupracují různé zahraniční letecké společnosti, např. BRITISH AIRWAYS (Velká Británie), LUFTHANSA (Německo), BALKAN (Bulharsko), FINNAIR (Finsko), AIR FRANCE (Francie), KLM (Holandsko), MALÉV (Maďarsko), IBERIA (Španělsko), ALITALIA (Itálie), TWA (USA) a další
Porovnání služeb leteckých společností je nanejvýš obtížné, neboť mezinárodní dohody a předpisy určují základní standard včetně cenových hladin všem stejnoměrně. Tarifní systém schvalovaný mezinárodní organizací IATA například nedopouští výrazné rozdíly mezi cenami světových gigantů a malých východoevropských dopravců, takže lety ekonomickou třídou s British Airways a s ČSA se cenově nijak výrazně neliší. Co se rychlosti přepravy týká, odlišovaly se od konkurence jen concordy společnosti Air France a British Airways: v New Yorku přistály za tři a půl hodiny (ovšem také za 200 - 250 tisíc korun). Všechny ostatní lety jsou v podstatě časově srovnatelné.
Pokud nechcete letět s konkrétní leteckou společností, je výhodnější shánět letenku přes cestovní kanceláře nebo v síti agentur IATA a NON-IATA, kde vám najdou a zajistí pro vás nejvýhodnější spojení bez ohledu na to, s jakou společností poletíte.
ALIANCE LETECKÝCH SPOLEČNOSTÍ
Jednou z nejvyšších forem spolupráce leteckých společností je vytváření celosvětových aliancí.
Směřuje to ke globalizaci nabídky a distribuce jejich služeb.
Vznik aliancí umožnila liberalizace a jejich cílem je hlavně posílit ekonomickou váhu a konkurenceschopnost členských společností.
Aliance umožňují nabízet přepravu do různých částí světa a dosahovat celosvětového pokrytí.
Zásadou je, že jednotlivé členské společnosti poskytují služby v určitém regionu a vzájemně na sebe navazují.
Konkrétní letecká společnost může být členem jen jedné aliance.
Složení aliancí se několikrát do roka mění;společnosti z aliancí vystupují, přestupují do jiné, vstupují noví členové, kteří jsou přijímáni po období tzv. přidruženého členství, pokud splňují požadovaná kritéria.
Ve světě nyní působí tři hlavní aliance: Star Alliance