Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7AB-Letecká doprava+Památky UNESCO a NP v ČR

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (63.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Dopravce neodpovídá za chyby a opomenutí v letových řádech nebo jiných informacích poskytnutých zaměstnanci nebo agenty dopravce o datech a časech odletů či příletů a o provozu letadel, s výjimkou případů, kdy dopravce je si vědom, že jeho jednáním nebo opomenutím nastane pravděpodobně škoda.

Organizace letecké dopravy

  • Vlastním provozovatelem jsou letecké společnosti.

  • Ke své činnosti potřebují letiště, která jsou většinou samostatnými organizacemi, navigační prostředky zajišťující letové cesty a služby řízení letového provozu, které jsou ve většině států spravovány organizacemi řízení letového provozu – Air Traffic Control (u nás Řízení letového provozu ČR s.p.).

  • Tyto organizace vybírají za své služby tzv. uživatelské poplatky, které mají být stanovovány v závislosti na objemu provozu a skutečných nákladech na poskytování daných služeb.

  • Vypracováním přesných norem a závazných postupů pro zajištění bezpečnosti letecké dopravy a možnosti mezinárodní spolupráce jsou pověřeny orgány státní správy.

  • V ČR jsou jimi Odbor civilního letectví Ministerstva dopravy a spojů ČR a Úřad pro civilní letectví ČR.

Letecké společnosti a národní letecká sdružení

  • V ČR provozují leteckou dopravu především České aerolinie a další společnosti. Na zabezpečování mezinárodní letecké dopravy ve vztahu k ČR spolupracují různé zahraniční letecké společnosti, např. BRITISH AIRWAYS (Velká Británie), LUFTHANSA (Německo), BALKAN (Bulharsko), FINNAIR (Finsko), AIR FRANCE (Francie), KLM (Holandsko), MALÉV (Maďarsko), IBERIA (Španělsko), ALITALIA (Itálie), TWA (USA) a další

  • Porovnání služeb leteckých společností je nanejvýš obtížné, neboť mezinárodní dohody a předpisy určují základní standard včetně cenových hladin všem stejnoměrně. Tarifní systém schvalovaný mezinárodní organizací IATA například nedopouští výrazné rozdíly mezi cenami světových gigantů a malých východoevropských dopravců, takže lety ekonomickou třídou s British Airways a s ČSA se cenově nijak výrazně neliší. Co se rychlosti přepravy týká, odlišovaly se od konkurence jen concordy společnosti Air France a British Airways: v New Yorku přistály za tři a půl hodiny (ovšem také za 200 - 250 tisíc korun). Všechny ostatní lety jsou v podstatě časově srovnatelné.

  • Pokud nechcete letět s konkrétní leteckou společností, je výhodnější shánět letenku přes cestovní kanceláře nebo v síti agentur IATA a NON-IATA, kde vám najdou a zajistí pro vás nejvýhodnější spojení bez ohledu na to, s jakou společností poletíte.

ALIANCE LETECKÝCH SPOLEČNOSTÍ

  • Jednou z nejvyšších forem spolupráce leteckých společností je vytváření celosvětových aliancí.

  • Směřuje to ke globalizaci nabídky a distribuce jejich služeb.

  • Vznik aliancí umožnila liberalizace a jejich cílem je hlavně posílit ekonomickou váhu a konkurenceschopnost členských společností.

  • Aliance umožňují nabízet přepravu do různých částí světa a dosahovat celosvětového pokrytí.

  • Zásadou je, že jednotlivé členské společnosti poskytují služby v určitém regionu a vzájemně na sebe navazují.

  • Konkrétní letecká společnost může být členem jen jedné aliance.

  • Složení aliancí se několikrát do roka mění;společnosti z aliancí vystupují, přestupují do jiné, vstupují noví členové, kteří jsou přijímáni po období tzv. přidruženého členství, pokud splňují požadovaná kritéria.

  • Ve světě nyní působí tři hlavní aliance: Star Alliance

Témata, do kterých materiál patří