9AB-Silniční dopra a CR+Obsluha v dopravních prostředcích
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
A)SILNIČNÍ DOPRAVA A CESTOVNÍ RUCH
VÝZNAM A POSTAVENÍ
Zajišťuje přepravu osob z místa jejich trvalého bydliště do místa přechodného bydliště
Vedoucí postavení na světě
Přispěla k masovému rozvoji cr ve světě
Na krátké a střední vzdálenosti
Z 94% zabezpečuje výjezdový a příjezdový CR
VÝVOJ
V Babyloně 1. Asfaltová (před 2800 lety)
Předchůdce silniční dopravy-cestovní dostavníky z 15.st. (Maďarsko) – přeprava na pravidelných trasách / velký rozmach v 18. Století ve Velké Britanii
První vůz na parní pohon zkonstruován Francouzem N.J. Cugnotem (parní tříkolka-1769)
První benzínový motor – W. Maybach (Němec)
Mezník vývoje – vynález spalovacího motoru – G. Daimler (1885)
Vynález benzínového motoru – K. F. Benz (1886)
První vzduchem plněná pneumatika – p. Dunlop (1888)
Masový rozvoj – 1908 –H. Ford– první pásová výroba auta Ford T (plechová Líza)- cestovní revoluce a urychlené zlepšení silniční sítě
Výhody silniční dopravy
Vysoká mobilita – umožní dosáhnout jakékoliv turisticky zajímavé místo
Flexibilnost – široce rozvětvená silniční síť
Vysoká pohotovost k přepravě – lehce dosažitelná, nevázaná, okamžitá
Možnost spolupráce a návaznosti na další druhy dopravy
Vysoká rychlost přepravy
Nevýhody silniční dopravy
Silná zátěž pro životní prostředí, v některých místech si nutí regulaci dopravy (omezení vjezdu aut, pokuty,...)
Vysoká nehodovost a nebezpečnost
Malá kapacitnost
Vliv vnějších podmínek na plynulost dopravy (sníh, led – počasí)
Členění silniční dopravy
1. Hromadná=autobusová
a)pravidelná – ČSAD a soukromí dopravci
b)nepravidelná – na objednávku – na základě dohod mezi dopravci a přepravci (dopravce zabezpečuje dopravu-majitel dopravních prostředků (soukromý dopravce, podniky ČSAD; přepravce objednává a zajišťuje přepravu účastníků CK)
2. Individuální=autoturistika (osobní)
Materiálně-technická základna silniční dopravy
Pozemní komunikační síť
Dopravní prostředky
Obslužná a technická zařízení
Komunikační síť
Dopravní infrastrukturu silniční dopravy tvoří dálnice a silnice. Spojují města a vesnice a tvoří páteř silniční dopravy.
Rychlostní – silnice pro motorová vozidla a dálnice (max. rychlost 130 km/h)
- rozdíl: na první pohled jsou silnice pro motorová vozidla a dálnice stejné ale u dálnice je:
1. daný poloměr zatáček
2. telefony SOS
3. odpočívadla s vybavením a benzínové stanice
4. hlásiče – ukazatele teploty - směrovky větru
5. povinné vybavení – dálniční policie
silnice pro motorová vozidla – 2 až 4 proudová
Výhody rychlostní komunikace - rychlá přeprava, kratší doba cestování
- zkrácení trasy
- bezpečnější přeprava při dodržení předpisů
- snížení opotřebení vozidel (plynulost)
- snížená spotřeba PHM
- snížení nehodovosti