Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9AB-Silniční dopra a CR+Obsluha v dopravních prostředcích

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.34 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Silnice 1. třídy - spojují důležitá hospodářská, politická a kulturní centra v zemi značeny 1-99/E55, E231 - označení komunikací, které propojují ČR s evropskou silniční sítí

Silnice 2. třídy - značeny 100 – 999/okresní vozovky

Silnice 3. třídy – bez označení/ostatní vozovky, které spojují jednotlivá místa se silnicí vyšších tříd nebo mezi sebou navzájem silnice vyšších tříd

  1. Místní komunikace - zajišťuje je město či obec/např. pro spojení se samotami

  2. Účelové komunikace – polní cesty a lesní svozové cesty

Dopravní prostředky

Dělení: podle počtu přepravovaných osob - osobní automobily

- obytné vozy

- přívěsy

- mikrobusy

- minibusy

- autobusy

- autokary

Autobusy- vozidla s kapacitou od 40 do 80 míst

  1. dálkové

  2. městské

  3. patrové

  4. zájezdové – podle kvality – 1* autokary

2* výletní autobusy

3* turistické autobusy

4* luxusní turistické autokary

  1. zvláštní forma busu: rotel – bus s přídavným ubytov.místem (lůžka)=obytný přívěs (za jízdy nespím)

hotel bus – bus na 2 části – část na sezení, část na spaní

Autobusy

První autobus (tehdy ještě pod názvem omnibus) se spalovacím motorem představil Karl Benz v roce 1895, do pravidelného linkového provozu se dostal v říjnu roku 1899 v Londýně.

Termín „autobus“
Pro autobus se původně používal stejný termín jako pro dřívější koněspřežný prostředek nekolejové hromadné dopravy, tedy omnibus. Pro odlišení se začalo používat označení automobilní omnibus, z čehož pak zkrácením vznikl současný termín autobus.
Technické požadavky
Autobusy musí vyhovovat zkoušce stability, nesmí v něm být použity hořlavé a nasákavé materiály, elektroinstalace musí být odolná vůči teplotě i vlhkosti, každý autobus musí mít nejméně dvoje dveře (jedny mohou být nouzové).

Rozdělení autobusů

Neoficiální dělení podle velikosti a kapacity
Obsaditelnost autobusů se udává ve formátu X+1, kde X označuje počet míst pro cestující a +1 je místo pro řidiče.
  • Mikrobusy - nejčastěji se tak označují vozidla, která mají 7-9 míst včetně řidiče a celkovou hmotnost do 3,5 t.

  • Minibusy - více než 8+1, max 16+1 míst. Zadní řady sedadel jsou v uspořádání dvojsedačka-ulička-sedačka.

  • Midibusy - Malé autobusy, které mají přibližně 25 míst pro sedící cestující (délka 7-10 metrů). Jsou nasazovány na málo vytížené linky nebo linky vedené extrémní trasou (úzké ulice, prudké zatáčky).

  • Standardní autobusy - Dvounápravové vozy dlouhé nejčastěji kolem 12 metrů, je to nejrozšířenější druh autobusu. Obsaditelnost činí až 55 sedících cestujících (linkové autobusy) nebo 30 sedících cestujících a až 70 stojících cestujících (městské autobusy).

  • Patrové autobusy - Dvounápravové (většinou městské) i třínápravové (většinou dálkové) vozy. Díky druhému podlaží je větší celková kapacita cestujících. Délka je stejná nebo o málo větší než u klasických autobusů, což je výhodné z hlediska manévrovatelnosti a průjezdnosti úzkých ulic.

Témata, do kterých materiál patří