9AB-Silniční dopra a CR+Obsluha v dopravních prostředcích
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Restaurační vozy – samostatná vlaková jednotka (menší část – výroba, větší část - odbyt)
- inventář zajištěn proti neustálým pohybům vlaku
- restaurační vůz je otevřen po celou dobu provozu, servis se řídí pravidly
jednoduché obsluhy, sortiment omezen
- posádku tvoří: vedoucí, číšník, kuchař, pomocná síla
Bufetové vozy – umístěny v polovině vagónu, zařízení a sortiment odpovídá středisku občerstvení
- pokrmy – teplé uzeniny, studené pokrmy připravované předem
- nápoje – studené - pivo
- teplé – káva, čaj, grog
- doplňkový sortiment – trvanlivé výrobky
- posádku tvoří: vedoucí, pomocník
Obsluha v letadle
- po technické stránce je nenáročná a tvoří jen část povinností letušek
- úroveň a rozsah služeb závisí na cenách letenek, délce letu a ekonomických možnostech letecké společnosti
Vybavení letadel – jednoduché, cestující sedí na svých místech a prostor ke konzumaci si
Vytvářejí sklopením desek umístěných na opěradlech
- pokrmy se připravují v letištních základnách a do letadel se přepravují v kontejnerech-lančboxech
- nápoje se podávají většinou láhvové – 0,2 l, teplé se připravují na palubě
letadla, lihoviny pouze na objednávku a hotově placené
Krátké lety – výrobky studené kuchyně
- trvanlivé pečivo, čokoláda, bonbony, žvýkačky, káva, čaj, studené nápoje
Dlouhé lety – hlavní jídla dle mezinárodních zvyklostí, u nás nabídka českého piva
- přesnidávky, svačiny
Inventář a obsluha – inventář musí mít co nejnižší váhu (používají se výrobky z plastu na jedno použití)
- hl. jídla se podávají na tvarovaných platech v různě velkých miskách, jednoporcové dochucovací prostředky
- nápoje se podávají z plat nebo vozíků
Mezi povinnosti letušek dále patří
- vítání a usazování cestujících
- péče o děti, staré a nemocné, péče o členy posádky
- poskytnutí první pomoci
- pomoc při nevolnostech
- znalost cizích jazyků
- informace o letu
- zajištění čistoty a hygieny v letadle
Obsluha na lodi
Cestování na lodi má většinou rekreační a zábavní charakter
Říční lodě – projížďky s hudbou a tancem – restaurace a středisko s občerstvením, větší lodě
Několik restaurací, kavárna, zábavní středisko
- linkový provoz – pouze středisko s občerstvením
Námořní lodě – pokud nabízejí i ubytování = botel
- lze je přirovnat k mezinárodním hotelům
- úroveň poskytovaných služeb je úměrná zvolené třídě
- každá lodní třída má svou restauraci, popř. kavárnu, první třída také bar, hernu, bazén
- systémy a způsoby obsluhy se používají podle běžných pravidel, způsoby prodeje se řídí specifickými podmínkami
- pokrmy se objednávají většinou den předem dle pravidel skupinového prodeje
- ve společensko zábavních střediscích je volný výběr podle lístků a individuální úhrada útraty