Seminární práce z biologie - ADHD
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Seminární práce z biologie
ADHD
Jméno a příjmení
Třída, školní roka
Název školy
Obsah
1 Úvod 6
2 O ADHD obecně 7
2.1 Vývoj označení této poruchy 7
2.2 Zpochybňování konceptu ADHD 8
2.3 Typy ADHD 8
3 Příčiny vzniku 10
4 Příznaky 12
4.1 Symptomy nepozornosti 12
4.2 Symptomy hyperaktivity 12
4.3 Symptomy impulzivity 13
5 Léčba 15
6 Závěr 17
7 Poznámkový aparát 18
8 Použité zdroje a literatura 20
Úvod
Pro svoji seminární práci z biologie jsem si vybrala ADHD, a to nejspíše proto, že to bylo první téma, které mě v momentě zadávání napadlo. Zdálo se mi to jako skvělý nápad, a tak už jsem nad ničím jiným ani nepřemýšlela.
Samozřejmě mě k této volbě vedly i jiné důvody. Jednoduše řečeno mě tato porucha zaujala. Poprvé jsem se s pojmem ADHD setkala v české filmové komedii „Tady hlídám já!“, což bylo před mnoha lety a v té době, a ještě dlouho potom jsem tomu nevěnovala pozornost. Ta se dostavila až později, když jsem slyšela o specifických potřebách dětí. Ze všeho jsem si nějak vybrala hyperaktivitu s poruchou pozornosti. Chtěla jsem se o tom dozvědět více, minimálně si o tom něco přečíst.
Osobně jsem se s člověkem, který má ADHD nesetkala, nebo o tom alespoň nevím. Takže nemám osobní zkušenost s prací s dětmi s ADHD, ale v případě, že by taková situace nastala, doufám, že bych měla pevné nervy na to, abych to zvládla.
Když jsem si začala o problematice číst, z počátku mě trochu vyděsilo, že jsem v některých příznacích začala poznávat své chování. Ale řekla jsem si, že k tomu musím přistupovat z odborného hlediska a své hypotézy a domněnky můžu řešit jindy.
O ADHD obecně
„Zkratka ADHD pochází z anglických slov Attention Deficit Hyperactivity Disorder, což se do češtiny překládá jako porucha pozornosti s hyperaktivitou. Také bývá označována jako hyperkinetická porucha.“1
ADHD je porucha vývoje nervového systému, která se projevuje různě vyjádřenou poruchou pozornosti (nepozorností), hyperaktivitou a impulzivitou, které jsou zároveň neadekvátní věku. Zatímco u malého dítěte je normální, že neudrží déle pozornost, u většího dítěte, které chodí do školy, se předpokládá, že bude pozorně naslouchat výuce.2
ADHD syndrom je často doprovázen dalšími onemocněními jako je epilepsie či zpoždění mentálního vývoje a řeči. V lehčích případech pak není snadné rozlišit děti s ADHD od těch, které jsou jen velice aktivní, mají zájem o všechno kolem sebe, ale poruchou vývoje nervového systému netrpí.3
Je zajímavé, že příznaky impulzivity a hyperaktivity se projevují třikrát až pětkrát častěji u chlapců. Ti tak na sebe poutají mnohem větší pozornost, protože ADHD je u nich rozpoznatelná snáze než u opačného pohlaví. Okolím jsou pak považováni za „zlobivé“, „uličnické“ apod. Dívky častěji postihuje porucha pozornosti a společnost je proto vnímá spíše jako nenápadné, či „hloupé“. 4