Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Impresionismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (273 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Na vrcholu své popularity se Gide ocitl po skončení první světové války, kdy do jeho díla začal pronikat zájem o současné problémy, jak o tom svědčí jeho román Penězokazi (1925). O sobě samém vypověděl Gide s naprostou upřímností v autobiografickém románu Zemři a živ budeš (1926), ve kterém se přiznal ke své homosexualitě (přestože byl od roku 1895 ženat se svou sestřenicí Madeleine Rondeauxovou) a obhajoval jí.

Na počátku třicátých letech začal Gide projevovat sympatie k úsilí o sociální přestavbu světa. Byl okouzlen projektem komunistické společnosti, který ovšem chápal po svém jako uskutečnění moderně reformovaných vztahů prvotního křesťanství. Společně s André Malrauxem intervenoval v Berlíně za osvobození uvězněného komunistického funkcionáře Georgije Dimitrova a roku 1936 navštívil dokonce Sovětský svaz. Hluboké rozčarování z této cesty pak popsal ve své reportáži Návrat ze Sovětského svazu, která vyvolala ostrou kritiku ze strany tehdejších levicových intelektuálů, přestože mnoho z nich nemělo se sovětským prostředím vlastní zkušenosti (u nás například vystoupil s polemikou básník Stanislav Kostka Neumann ve své knize Anti-Gide).

Roku 1947 obdržel Gide Nobelovu cenu za literaturu za jeho obsáhlé a umělecky významné literární dílo, v němž lidské problémy a životní podmínky vystihl s neochvějnou láskou k pravdě a psychologickou bystrozrakostí (citace z odůvodnění Švédské akademie).

André Gide zemřel počátkem roku 1951 v Paříži.

Dílo

  • Sešity Andrého Waltera (1891)-románový deník vydaný anonymně

  • Narkissos (1891)-esej o podstatě symbolu

  • Básně Andrého Waltera (1892)-sbírka básní vydaná anonymně

  • Narkissos (1892)-esej

  • Cesta urianova (1893)-fiktivní cestopis

  • Paludes (1895)-povídka, satirický obraz pařížského literárního „bahnění“, nenalézajícího odvahu ke svobodě a odvážnosti činu.

  • Pozemské živiny (1897)-lyrická próza, proklamace autorova nového pohledu na svět, usilujícího o možnost plného rozvinutí a uplatnění osbnosti jedince, který odkládá vnucenou mu morálku, chce být nezávislý na lidském společenství a sleduje jen své individuální potřeby a cíle bez ohledu na překážky a i na oběti druhých lidí.

  • Prométheus špatně připoutaný (1899)-povídka s dramatickými dialogy

  • Král Kandaules (1901)-drama

  • Imoralista (1902)-román v němž egoistický hrdina Michel přijíždí do severní Afriky se svou těhotnou ženou Marcelinou uzdravit se z tuberkulózy. Zatímco Michel prožívá obrodu smyslového života, Marcelinu horké a suché podnebí zabijí. Nakonec Marcelina umírá a Michel, uvolněný z pout povinnosti o ohledů ke své životní družce, může vychutnávat rozkoše uzdraveného a hledat jen takové štěstí a blaho, které vyhovuje jeho osobní představě.

  • Záminky (1903)-eseje

  • Saul (1903)-drama

  • Prométheus špatně připoutaný (1907)-komedie

  • Dostojevskij podle své korespondence (1908)-esej

  • Těsná brána (1909)-román, v němž Gide neschvaluje životní cestu jeho hlavní hrdinky Alissy, z níž se stane staropanenská pobožnůstkářka. Odmítá její zříkání se pozemského života za cenu „svatosti“ a ukazuje, že takový život vyústí v zoufalství a potvrzuje neužitečnost oběti.

  • Oscar Wilde (1910)-esej

  • Charles-Louis Philippe (1911)-esej

  • Nové záminky (1911)-eseje

  • Isabela (1912)-povídka

  • Návrat marnotratného syna (1912)-román

  • Vatikánské kobky (1914)-román, označený autorem jako „bláznovská fraška“, je rozsáhlou satirou, jejímž předmětem je náboženská bigotnost. Příběh je založený na „šeptandě“ o tom, že papež Lev XIII. je vězněn na Andělském hradě svobodnými zednáři a že jimi dosazený lžipapež, který vydal encykliku Rerum novarum, utužuje ve světě vládu ďáblovu. Děj knihy se skládá z groteskního pásma podvodných machinací zločinecké bandy a vrcholí bezdůvodnou vraždou, která je pojata jako volní akt jedince, necouvajícího ani před zločinem. Román měl za následek Gidův rozchod s Paulem Claudelem.

  • Pastorální symfonie (1919)-román, jehož hlavní hrdinkou je slepá Gertruda, která, dokud nenabyla operací zraku, neznala klamy a bludy světa. Lidská láska jí splývala s představou citu lásky ke všem lidem, se soucitem a obětavostí. Teprve s vráceným zrakem prohlédá a přesvědčuje se i o sobeckých a nízkých pohnutkách jednání svého pastorského ochránce a vychovatele. Tragická deziluze pak uspíší její smrt, když poznání skutečnosti rozbilo její sen o člověku a jeho ušlechtilosti. Knihu roku 1946 zfilmoval francouzský režisér Jean Delannoy.

  • Dostojevskij (1923)-esej

  • Penězokazi (1925)-román zachycující formou, která v mnohém předznamenává estetiku dnešního "nového románu", pařížské prostředí měšťanských vrstev před první světovou válkou.

  • Deník Penězokazů (1926)-esej, ve které Gide vysvětluje své tvůrčí postupy při psaní románu Penězokazi

  • Zemři a živ budeš (1926)-autobiografický román

  • Kongo (1927)-cestopis

  • Návrat z Čadu (1928)-cestopis

  • Škola žen (1929)-román, první díl triptychu vydaného česky souhrnně pod názvem Nedokončené vyznání

  • Robert (1929)-román, druhý díl triptychu Nedokončené vyznání

  • Oidipús (1932)-drama

  • Persefona (1934)-drama

  • Nové živiny (1935)-esej navazující na autorovy Pozemské živiny z roku 1897

  • Jenovefa (1936)-román, třetí, závěrečný díl triptychu Nedokončené vyznání

  • Návrat ze Sovětského svazu (1936) a Retuše k mému Návratu ze Sovětského svazu (1936)-reportáže, ve kterých autor upozornil na celou řadu negativních jevů ve stalinském Rusku. Ty většina levicových spisovatelů, kteří Sovětský svaz navštívili, odmítala vidět, a tak knihy vzbudily velký rozruch a vyvolaly ostrou kritiku. Gide ve svých reportážích ukazuje, že socialismus není to nejlepší, co může být, a naznačuje, že je to horší systém než kapitalismus. Levicoví intelektuálové knihy odmítli jako protisovětský pamflet, přestože mnoho z nich nemělo se sovětským prostředím vlastní zkušenosti (u nás například vystoupil s polemikou básník Stanislav Kostka Neumann ve své knize Anti-Gide).

  • Deník 1889-1939 (1939), Gidovy deníky, souhrn autorových životopisných záznamů, glos a zápisků

  • Pomyslné rozmluvy (1942)-eseje

  • Théseus (1946)-drama

  • Deník 1939-1942 (1946)-druhá část Gidových deníků

  • Poetika (1947)-esej

  • Podzimní listy (1949)-eseje

  • Deník 1942-1949 (1950)-třetí část Gidových deníků

  • Intimní deník (1951)

Témata, do kterých materiál patří