Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8.Pygmalion - G.B. Shaw

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pygmalion – George Bernard Shaw

Charakteristika uměleckého textu

Literárněhistorický kontext

  • Literární / obecně kulturní kontext

Zařazení autora do uměleckého směru:

anglická literatura / světové drama mezi válkami - konec 19. století, 1. polovina 20. století

Historický kontext:

- celosvětový válečný konflikt (napjaté diplomatické vztahy)

- zákopové války – na řece Sommě, u Verdunu (velké ztráty na životech)

- bleskové války

Opozice:

Státy Trojdohody – Velká Británie, Francie, Rusko

Centrální mocnosti – Rakousko-Uhersko, Německo

+ další země

1917:

- vstup USA do válka (ke straně Dohody)

- převrat bolševiků v Rusku (výstup z války)

1918 – příměří – zánik Rakouska-Uherska

Poválečná společnost:

- psychické nemoci / zranění, ztráta blízkých / morální šok (radikalizace myšlení – fašismus, komunismus)

Literární kontext:

SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA

- ve velké části reflektuje 1SV

- vznikají 2 proudy lit.: 1. Moderní (experimentální)

2. Realistický

I. MODERNÍ PROUD

- proud vědomí, ubývá dějovosti – nejsou žádné vedlejší dějové linie

- většinou jen 1 hl. postava

- experimentuje se s jazykem, není zde časová posloupnost

- popis vnitřních stavů v postavě

- často nějaký podtext – více významových rovin

- nepopisuje události, spíše upozorňuje na problémy

- Marcel Proust, James Joyce, Franz Kafka – Proces; Virginie Woolfová

II. REALISTICKÝ PROUD

- navazují na kritické realisty, dodržují tradiční umělecké schéma klasického románu s jistými odlišnostmi
- základem je dějová linie, logická časová posloupnost, ale zaměřují se na psychickou a citovou roli jedince, společenské vztahy v pozadí

- román řeka = jednotlivé příběhy se na sebe vrství

USA – Ztracená generace

- sk. autorů reagujících na 1SV

- cca stejný věk – jako mladí se účastnili 1SV → popisují válečné zážitky + psychiku lidí ⇒ 1. téma v lit.

- nikdy se s těmito zážitky nevyrovnali

2. téma v lit. – zobrazování amer. snu – kritizují tuto představu

- Ztracená generace – Gertruda Steinová – podpora amer. spisovatelů – vymyslela jim název

- Ernest Hemingway – Sbohem armádo, Stříbrný vítr, Stařec a moře

- Francis Scott Fitzgerald – Velký Gatsby

Francie

- Romain Rolland – Petr a Lucie

- A. de Saint-Exupéry – Noční let, Země lidí, Malý princ

Německo

1) 1SV – Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid

2) Hrozba fašismu a 2SV – Thomas a Heinrich Mannovi; Lion Feuchtwanger

Velká Británie

- odlišná, nezaměřovala se na válku, ale na společnost

- 2 typy lit.: 1. Experimentální proud

2. Tradiční proud – John Galsworthy – Sága rodu Forsytů

Rusko

2 proudy:

1. Oficiální lit. - Maxim Gorkij, Michail Šolochov

2. Neoficiální lit. – Boris Pasternak – Dotor Živago; Michail Bulgakov – Mistr a Markéta

Pražská německá literatura - pol. 30. let 20. století

Témata, do kterých materiál patří