Bílá nemoc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vyprávěcí způsoby
Dílo je psáno formou dramatu, což znamená, že děj je prezentován především prostřednictvím přímých promluv postav (dialogů a monologů) a doplňujících scénických poznámek.
Typy promluv
Dominantním typem promluvy je dialog. Dialogy jsou charakteristické pro Čapka – jsou živé a slouží k charakterizaci postav. Objevují se také monology, ve kterých postavy vyjadřují své myšlenky a pocity. V textu se vyskytují odborné termíny, zejména latinská označení nemocí. V některých moderních divadelních adaptacích se objevují i zpívané pasáže, například v latině, nebo se čtou scénické poznámky či dobové komentáře k Čapkovi jako "zcizovací prvky".
Veršová výstavba
Dílo je napsáno v próze, nejedná se o poezii, a proto nemá veršovou výstavbu.
Jazyková rovina:
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku
Čapek používá spisovný jazyk, ale objevují se i prvky hovorové či knižní řeči, stejně jako odborné termíny. Jazyk je podle zdrojů srozumitelný. Čapek je známý používáním rozsáhlé slovní zásoby, neobvyklých slov a rozvitých souvětí. V dialogu mezi Dvorním radou a novinářem se objevují termíny jako "morfium" a "mikrob". V druhém dějství se v rozhovorech Rady Sigelia s mezinárodními lékaři používá anglický a německý jazyk. Funkce jazykových prostředků spočívá v charakterizaci postav, vytváření dobové atmosféry a odborného prostředí kliniky, a především ve srozumitelném předávání komplexních filozofických a politických myšlenek. Některé recenze moderní inscenace zmiňují, že M. Donutilovi místy nebylo rozumět.
Trop a figury
Ze zdrojů je přímo zmíněno použití přirovnání a termínů. Bílá nemoc samotná slouží jako symbol – symbol úpadku společnosti, fašistických nesmyslů a hlubokého rozvratu "bílé rasy". Epidemie je přirovnávána k návratu k morovým ranám středověku. Celé dílo lze vnímat jako politickou alegorii. Dvě antagonistické strany (humanita/demokracie a moc/diktatura) jsou zosobněny v postavách Galéna a Maršála a jejich střet je metaforou světového konfliktu. Paradox Galénova osudu je silným řečnickým obratem zdůrazňujícím absurditu situace.
Literárněhistorický kontext:
Autor – rozepiš podrobně jeho život, tvorbu a význam
Karel Čapek (1890–1938) byl jedním z nejvýznamnějších českých spisovatelů 20. století. Narodil se v Malých Svatoňovicích v rodině lékaře; jeho matka sbírala slovesný folklor. Vystudoval filozofickou fakultu v Praze, studoval také v Berlíně a Paříži. Kvůli nemoci nikdy neměl brannou povinnost. Jeho bratr Josef Čapek byl známý malíř, spisovatel a grafik, který se také podílel na některých Karlových dílech a je autorem slova "robot". Karel Čapek byl ženatý s herečkou Olgou Scheinpflugovou. Měl záliby v amatérské fotografii (zejména známá kniha Dášeňka čili Život štěněte), v cizích kulturách a etnické hudbě.