Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká meziválečná poezie a avantgarda v českém divadelnictví

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Funkční styly

Prostě-sdělovací styl

  • Základní funkcí tohoto stylu je dorozumět se. Projevy spadající do této oblasti se vyznačují hlavně jednoduchou větnou stavbou a kompozicí. Jedná se například o zprávy, upozornění, běžné rozmluvy, oznámení, vyprávění či jednoduché popisy

  • funkce prostě sdělná (věcně informační), styl běžné komunikace, nese jednoduchou informaci, užívají se hodnotící postoje, spontánnost, dialogičnost

  • prostá forma, běžná slovní zásoba; parazitní slova: prakticky, vlastně, tedy

Odborný styl

  • plní funkci odborně sdělnou

  • neuplatňuje se zde citovost, poskytuje hlubší odborné poučení

  • důležitá věcná správnost a objektivnost, úplnost, přesnost, přehlednost a jednoznačnost, užívá fakta

  • častý výskyt odborné terminologie + vysvětlení; citace; zhuštěnost

  • Dělí se podle stupně odbornosti a podle adresáta:

  • vědecký (teoretický), popularizační, administrativní (prakticky odborný)

Administrativní styl

  • původně patřil do odborného stylu, nyní je to 5. funkční styl vyčleněný z odborného

  • funkce hospodářská, správní a řídící, především písemná forma

  • výrazy neutrální (slohově a citově nezabarvené) – bez emocionality a osobních prvků

  • ustálená forma (někdy i přísné normy); připravený, přesné vyjadřování, spisovná čeština

  • ustálené formulace ⇒ usnadňují a urychlují komunikaci; texty jsou jednoduché, rychle a snadno se zpracovávají

  • může se objevit klišé, fráze, předtištěné formuláře

  • důležitá přesnost, jednoznačnost, úplnost, pravdivost údajů

Publicistický styl

  • styl hromadných sdělovacích prostředků (noviny, rozhlas, televize)

  • cíl – informovat o aktuálních věcech, zapůsobit na adresáta + agitace (apel) – výzva, podnět k něčemu, přesvědčit o něčem; donutit, udělat si vlastní názor

  • požadavky – všeobecná přístupnost a srozumitelnost, pravdivost a přesvědčivost, aktuálnost, poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě

  • Slohové útvary publicistického stylu: Zpráva, oznámení, inzerát, komentář, novinový článek, recenze, nekrolog, úvodník, fejeton, interview…

Umělecký styl

  • funkce estetická ⇒ vyvolání citového prožitku, působí na rozum, cit a fantazii čtenáře

  • subjektivnost autora, rozšiřování obzorů, poznání světa, pobavení – vžití se do osudů

  • umělecká literatura = krásná, poezie, próza, drama (lyrika, epika, drama)

Témata, do kterých materiál patří