Česká poezie 1918 -- 1939
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kohout plaší smrt
Žánr – meditativní, až spirituální poezie, kratší básně, koncentrující temnou expresivitu
Témata – obrazy fyziologického rozkladu: smrt, tlení, rozpad…, motiv osamělosti (Nečekám nikoho / a přec se dívám stále na dveře)
Staré ženy
Žánr – litanie (prosebná píseň, původně náboženského charakteru)
Hlavní téma – stáří, nostalgie…
Formální znaky – časté apostrofy – oslovování částí těla starých žen (oči, vlasy, ruce…), mnohdy zvýrazněny anaforami a silnými metaforami
Reakce – Neumann básni vyčítal „maloměšťácký individualismus“ (napsal parodickou báseň Staří dělníci) a Nezval „rezignaci na básnické řemeslo“. (Co tím mysleli?)
Holan
básník, překladatel, uzavřený, samotářský
Zprvu v KSČ, později problémy s režimem – problémy s publikováním
Ve 30 letech invalidní důchod → existenční problémy, dcera s Downovým syndromem – zemřela 1977 → konec Holanovy tvorby
navržen na Nobelovu cenu, překlady Baudelaira a Mickiewicze
Témata – smrt
Formální znaky – kontrasty, slovní experimenty, nová slovní spojení, široká slovní zásoba, odkazy na antiku a díla jiných autorů
Směry –
Od 30. let velmi složitý a čtenářsky náročný styl – meditativní poezie, silně abstraktní a existenciální témata, Triumf smrti, Vanutí, Oblouk, Kameni, přicházíš…
V období ohrožení republiky politicky angažovaná poezie, Září, Odpověď Francii, Dík Sovětskému svaz, Panychyda
Od 40. let lyticko-epická tvorba – Terezka Planetová, Rudoarmějci
V 50. letech umlčen cenzurou, publikační návrat v 60. letech, 2 linie: expresivní lyrika (Bolest, Asklépiovi kohouta…), lyrickoepická tvorba (Noc s Hamletem, Noc s Ofélií)
Blouznivý vějíř
Směr – ovlivněny poetismem, avšak tematika smrti
Kameni, přicházíš…
Témata – odkazy na aktuální události (španělská obč. válka, sociální nepokoje…), antickou mytologii i antické autory (Sapfó), množství komunistických motivů
Formální znaky – experimenty se slovy, hra s významy, jazyk se stává tématem, cizojazyčné výrazy, složité perifráze (nahrazení běžného názvu předmětu opisem např. Japonsko – země vycházejícího slunce)
Noc s Hamletem
Žánr – lyrickoepické, existenciální melodrama
Doba vzniku – psáno v době mnoha básníkových krizí
Téma – rozhovor básníka s Hamletem (hluboká postava, která je schopná mu porozumět), do kterého vstupují promluvy Orfea a Eurydiky (protipól: čistá láska, krása…), typické je prolínání prostoru a času: nevíme přesně, zda jsme ve 20. století v ČSR, ve středověkém Dánsku nebo ve starověkém Řecku
Motivy – život a smrt, různé druhy lásky, umění, pomíjivost…
Formální znaky – neologismy, archaismy, latinské a řecké výrazy (odkazy na antiku), ale i vulgarismy (kontrast vysokého a nízkého stylu)