Česká poezie 1918 -- 1939
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Na vlnách TSF (TSF = télégraphie sans fil (bezdrátový telegraf))
Směr – vrchol poetismu
Formální znaky – formální experimenty (volný i vázaný verš, asociace, absence interpunkce, hra s velikostí písma, obrazové básně (další rozměr), cizojazyčné výrazy, řečnické otázky…), navazující asociace, účel je poukázat na pestrost (nikoli předat informace)
Témata a motivy – krása a rozmanitost světa, ale i smíření se závažnými jevy (válka, smrt) – i ty ale podány hravou formou, zážitky z autorových cest, exotické postavy, reálné významné postavy, ukázka exotických krajin, vyjádření závažných témat – např. války atd
Forma – obrazová báseň → klíčová role Karla Teigeho, který se zasloužil o typografii
Konstantin Biebl
člen Devětsilu, člen KSČ, ale znepokojen politickým vývojem, zdravotní a psychické potíže, sebevražda
Směry – proletářská poezie → poetismus → surrealismus
Proletářská poezie – první polovina 20. let, Věrný hlas, Zlom
Poetismus – druhá pol. 20. let, Zloděj z Bagdádu, S lodí jež dováží čaj a kávu, Nový Ikaros
Surrealismus – 30. léta, základní formou je pásmo, Nebe peklo ráj
Zloděj z Bagdádu
Směr – proletářská poezie
Motivy – exotika (Arábie), ale i naturalistický rasismus, přesto opojení barvami světa a multikulturalitou
S lodí jež dováží čaj a kávu
Motivy – exotika, ovšem opřená o vlastní zážitky, přirovnávání exotiky s evropskými reáliemi, stále sociální motivy (kolonizace, imperialismus a vykořisťování slabých, biblické motivy)
Nový Ikaros
Směr – přechod od poetismu k surrealismu
Žánr – čtyřdílná polytematická sbírka – forma pásma: množství kratičkých příběhů, témat…
Téma – Ikaros je symbolem fantazijní touhy moderního člověka překonat čas a prostor a poznat svět a znovuprožívat své zkušenosti z minulosti i budoucnosti
Vítězslav Nezval
Básník, prozaik, dramatik, vynikající překladatel (originální – často vlastní autorská invence)
Vůdčí osobnost Devětsilu a Skupiny surrealistů, zapřisáhlý (až zaslepený) komunista, směřování KSČ bezpodmínečně podporoval, i když bylo namířeno proti jeho přátelům a avantgardnímu umění (sám v posledních letech života psal zcela směšné agitační básně)
Směry – poetismus, surrealismus, tradiční formy, socialistický realismus
Představitel zprvu poetismu (např. Pantomima; Básně noci)
Silně ho ovlivnily cesty do Francie, již si zamiloval. Seznámil se zde i s A. Bretonem → surrealismus (např. Žena v množném čísle; Absolutní hrobař – psaní v hypnóze, nový styl psaní umění) – zásadní vliv Apollinairova asociativního stylu a surrealistického volného psaní
Poté rozpouští Skupinu surrealistů a odvrací se od avantgardy → užití tradičních forem (Matka naděje, Manon Lescaut), po válce socialistický realismus … Stalin; Zpěv míru…