Hamlet_W.Shakespeare
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Postavy mají kladné i záporné stránky (nikdo není jen černý nebo bílý, hodný nebo zlý …),
Příčinou tragédií je lidská vášeň nebo náhoda, základem je láska a pravda.
Ženy v Shakespearových dramatech rozhodují o svém životě samostatně, cílevědomé a
ctižádostivé (znak renesance).
V komediích je častá záměna osob a situační komika.
Nedodržuje zásadu tří jednot (času, místa, děje), ale na začátku chór (sbor, komentující děj,
jako v antice).
Jeho tvorba patří do alžbětinského divadla (anglické divadlo rozvíjející se za vlády Alžběty I.)
Alžběta divadlo finančně podporovala.
Jeho tvorba se člení do 3 období:
1.) K
omedie, veselohry, historické hry (z antických a anglických dějin)
-
Zkrocení zlé ženy, sen noci svatojánské, Jindřich IV., V., VI., Richard II., III., Julius
Caesar, Romeo a Julie
2.) S
lavné tragédie, pesimistické
-
Hamlet, princ dánský, Othello, král Lear, Macbeth, Antonius a Kleopatra, kupec
Benátský
3.)
Naděje, vyrovnání, vyjasnění
-
Zimní pohádka, sonety
Další díla:
Tragédie: Romeo a Julie, Othello, Král Lear, Mcbeth
Komedie: Večer Tříkrálový, Zkrocení zlé ženy
Historické: Antonius a Kleopatra, Richard II., III.
Pohádkové: Bouře, Zimní pohádka
Sonety
Další autoři:
Anglie
– Choseur (Canterburské povídky)
Marlowe (Doktor Faust)
Itálie – Petrarcha (Sonety)
Alighieri (Božská komedie)
Bocacoo (Dekameron)
Machiavelli (Vladař)
Španělsko – Lope de Vega (Ovčí pramen)
Cervantes y Saavedra
(Don Quijote)
Francie
– F. Villion (Velký Testament)
Rebelais (Gargantua a Pantagruel)
Literární / obecně kulturní kontext:
Renesance
14 -
17. století
Počátky v Itálii. Vzor v antice. Vliv zámořských objevů, vzestup měst, rozvoj spol. a přírodních věd.
Lidé se soustřeďují na světské záležitosti, pozemské věci, užívají si života, spoléhají na rozum a
vědecké poznatky.