Karel Jaromír Erben - Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- spisovná čeština byla odsouzena k zániku, vycházelo málo českých knih, silný vliv germanizace
Příčiny vzniku NO
1. příznivá situace v Evropě- osvícenství ve Francii a VB kladlo velký důraz na svobodu a rovnost občanů
2. možnost navázat na české literární památky a historicky úspěšnější období
3. reformy Marie Terezie a Josefa II:
1773- zrušení jezuitské řádu
1774- všeobecná školská reforma
1781- toleranční patent, zrušení nevolnictví
- 3 fáze NO:
1. generace Dobrovského- fáze obranná- Dobrovský (Dějiny české řeči a literatury, Základy jazyka staroslověnského)
2. generace Jungmanna- fáze ofenzivní- Josef Jungmann (Historie literatury české, Slovesnost)
- Pavel Josef Šafařík (Slovanské starožitnosti)
- František Palacký (Dějiny národu českého v Čechách i na Moravě)
- Jan Kollár (Slávy dcera)
3. vrchol a dozvuky NO- ovlivněn romantismem
ROMANTISMUS
- vznik v 1.1/3 19. století v Anglii, navazuje na preromatismus
- romantismus je subjektivistický (zdůrazňuje osobní názor) a individualistický
- člověk je svobodná bytost, romantici se často bouří proti společnosti, touží po nezávislosti
Anglie- George Gordon Byron (Childe Haroldova pouť, Don Juan)
- Walter Scott (Ivanhoe, Rob Roy, Jezerní panna)
Francie- Victor Hugo (Legenda věků, Chrám Matky Boží v Paříži)
- Alexander Dumas (Hrabě Monte Christo, Tři mušketýři)
Německo- Jacob a Wilhelm Grimmové (Pohádky bratří Grimmů)
Rusko- Alexander Sergejevič Puškin (Evžen Oněgin, Piková dáma)
Česko- Karel Hynek Mácha (Máj, Cikání, Márinka)
- K. J. Erben
- Josef Kajetán Tyl (Dekret Kutnohorský, Strakonický dudák aneb hody divých žen, Paličova dcera, Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka)
- Božena Němcová (Národní báchorky a pověsti, Karla, Divá Bára, Babička, V zámku a podzámčí)
- Karel Havlíček Borovský (Tyrolské elegie, Král Lávra, Epigramy)
Kytice (upomínají na lidovou tvorbu a poezii)
O matce, které se zželelo svých nešťastných dětí, a proto sestoupila do drobného kvítku, který děti nazvaly podle matčina dechu mateřídouška. Děti byly hned šťastnější, chodily k matčině hrobu a vzpomínali na ni
Poklad (porušení vztahu mezi matkou a dítětem)
Je Velký pátek. Žena, spěchající s dítětem do kostela, objeví skálu, která se otvírá jednou za rok a je v ní ukryto veliké bohatství. Žena vejde dovnitř. Položí dítě na zem a plní šátek poklady. Doběhne s ním domů, vrátí se zpět, dítěti vhodí pár zlaťáků do klína. Opět se vrátí domů, tam se ale všechny zlaťáky promění v kameny a hlínu. Najednou si vzpomene, že tam nechala dítě, ale když se chce potřetí dostat do skály, je vchod uzavřen. Žena propadne zoufalství. Musí tedy čekat rok a po roce se opět vypraví ke skále, kde najde dítě živé a zdravé. Pokladu už si ani nevšimne a utíká s dítětem domů.