Kytice zpracováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kontext: generace 30. let 19. století- třetí období procesu národního obrození, V této etapě dochází ke sbližování literatury se životem a romantismus v ní postupně převládá, Josef Kajetán Tyl – zdůrazňoval lásku k vlasti a národu, Karel Hynek Mácha – tematizoval ve svém díle světobol a rozervanost, jediný pravý představitel romantismu v české literatuře. Součastníky jsou i Němcová a Havlíček.
Romantismus je umělecký a filozofický směr pronikající do české literatury od 30. let 19. století. Romantismus se navrací k přírodě. Oproti klasicismu je v romantismu důležitý projev citu, lásky. Do popředí se dostává svoboda, hlavní hrdina prosazuje svou individualitu. Romantismus hledá výchozí podněty v minulosti (hlavně ve středověku- v gotice), v exotických zemích, někdy čerpá z folkloru. V literatuře se mohou vyskytnout nadpřirozené jevy nebo postavy. Rozpor mezi snem a realitou
Další díla: Soubor českých pohádek – Dlouhý, Široký a Bystrozraký; Tři zlaté vlasy děda Vševěda; Pták Ohnivák a liška Ryška; Zlatovláska, Písně národní v Čechách
Další autoři: Josef Kajetán Tyl, Karel Hynek Mácha
Zasazení výňatku: Svatební košile- začátek, první shledání s duchem jejího milého
Téma: lidské neštěstí, které si člověk zavinil svým chováním sám, za porušení Desatera nebo společenských pravidel je potrestán. Mezilidské vztahy a jejich chyby. Na prvním místě stojí krize v rodině. Vychází z křesťanské etiky (vina – trest – pokání)
Motivy: vztah matky a dítěte (především matky a dcery), vina a trest, boj člověka s přírodou, víra v nadpřirozené síly, osudovost, nevyhnutelný a neúměrně vysoký trest.
Postavy: pro Erbena typické ženské postavy, které mohou jak pomáhat, tak velice ublížit, podstatný je vztah matky a dcery. Žena je matkou i dcerou, motiv mateřské lásky. Osud přijímají smířlivě.
Hrdinové představují typy obecné, nejsou příliš konkretizováni – jsou ztělesněním lidských vlastností. Mezi postavami dominují ženy (matky, dcery), kterým autor projevil společenské uznání – dárkyně života. Postavy odmítají potrestání (kají se). Důvodem provinění může být závist (Kolovrat), chtíč po bohatství (Poklad), touha po budoucnosti (Štědrý večer), marnosti slov (Polednice), vražda (Holoubek)
Vypravěč: er-forma, vševědoucí vypravěč
Časoprostor: děj se odehrává na venkově, na místech jako les, rybník nebo chalupa; přesný čas neznáme, není určen
Děj:
SVATEBNÍ KOŠILE a VRBA- téma přeměny člověka (třetí a třetí odzadu)
Dívka čeká již 3 roky na návrat svého milého z vojny, kterému mezitím pletla košile. Každý den se za něho modlí, až ji jednou Panna Marie splní její přání. Její milý v noci zaklepe na okno její světničky a nabádá ji, ať s ním jde pryč. Dívka poslechne a běží s ním na jeho panství. Cestou jí její milý přikáže, aby odhodila modlící knížku, růženec a křížek, aby byli rychlejší. Když se blíží k cíli, zjistí dívka, že hrad jejího milého je vlastně kostel a jeho sadem je hřbitov. Donutí milého, aby přeskočil zeď hřbitova jako první a ona se mezitím schová v márnici. Její milý tam ale budí mrtvého muže a chce, aby ji zabil. Ona se začne modlit, poté zakokrhá kohout a vše utichne. Zachránili ji tedy modlitby.