Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mrštíkové Alois a Vilém_Maryša_divadelní realismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rysy divadla 2. poloviny 19. století:

v repertoáru převažovaly zábavné hry pro lidové publikum; za hry vysokého stylu byla považována historická dramata s buditelským posláním, ale české prostředí nemělo autory, kteří by dokázali historickou látku poutavě zpracovat

v oblasti hudební byla na vrcholu žebříčku opera; uváděny také zahraniční opery, operety a balety

pro divadelní repertoár se stal přelomový rok 1887, kdy vystoupila realistická kritika T. G. Masaryka na stránkách časopisu Čas proti novoromantismu her J. Vrchlického a definovala novou podobu realistického dramatického umění

české realistické hry tematicky čerpaly z venkovského prostředí, ale s absencí obrozenecké vesnické idyly

divadelní repertoár byl přizpůsobován různým skupinám publika, počínaje měšťany s jejich relativně vysokými nároky na divadelní produkci a konče lidovým a dělnickým publikem

k lidovýchovné funkci českého divadla z období národního obrození se tedy přidala ve 2. polovině 19. století i funkce zábavná

Příklady českých autorů a jejich her:

B. Smetana: „Braniboři v Čechách“, „Dalibor“, „Hubička“, „Prodaná nevěsta“, „Libuše“

J. Vrchlický: „Noc na Karlštejně“, „Smrt Hippodamie“

J. Zeyer: „Radúz a Mahulena“

L. Stroupežnický: „Paní mincmistrová“, „Zvíkovský rarášek“, „Naši furianti“

A. Jirásek: „Vojnarka“, „Otec“

bratři Mrštíkové: „Paní Urbanová“, „Maryša“

G. Preissová: „Gazdina roba“, „Její pastorkyňa“

GABRIELA PREISSOVÁ:

autorka realistických povídek, románů a divadelních her tematicky čerpajících z moravského Slovácka či ze života Slovinců v Korutanech

realistickými dramaty, v nichž pracuje s tématem společenské nerovnosti ve vesnickém prostředí bránící lásce hrdinů, otevřela cestu realistickým dramatům bratrů Mrštíků

Gazdina roba“ – tragédie z moravského Slovácka; netradiční prostředí – slovácká a rakouská vesnice, kde pracují sezónní zemědělští dělníci; hlavní hrdinka, švadlena Eva, je odmítnuta jako možná nevěsta selského synka Mánka jeho rodiči, důvodem je rozdílnost náboženské víry i sociálního postavení milenců; ponížená Eva se v afektu rozhodne pro sňatek se svým důvěrníkem Samkem, manželství však zkrachuje po smrti dcerky, Eva opět navazuje vztah s mezitím již ženatým Mánkem, stává se „gazdinou robou“, nelegitimní partnerkou, Mánek nemá odvahu k rozvodu, Eva páchá sebevraždu

Její pastorkyňa“ – naturalistická tragédie; téma – předsudky, vina, odpuštění, pokání

schovanka (pastorkyňa) vdovy „kostelničky“ Jenůfa, je opuštěna milencem Števou, s nímž čeká dítě, kostelnička potupu schovanky řeší zatajením narození dítěte a jeho zavražděním; tragický příběh končí pokáním vdovy poté, co se její zločin prozradí, v závěru Jenůfa kostelničce odpouští a snaží se začít nový život

Témata, do kterých materiál patří