Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Povinná četba - Smoljak, Ladislav

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

PROTOKOL Z DOMÁCÍ ČETBY SMOLJAK LADISLAV, SVĚRÁK ZDENĚK - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU - Bibliografie: Ladislav Smoljak, ZdeněkSvěrák.Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem 5. dubna 1909, vydalo nakladatelství PASEKA (2000), ISBN: 80-7185-315-1 Literární druh drama Literární žánr komedie (veselohra, představuje druhý základní žánr dramatu, posuzuje život z veselejší stránky) Společensko-historický kontext Divadla malých forem a divadla studiového typu 1) divadla malých forem - od konce 50. let 20. stol. - protipól oficiálních scén - komorní prostředí, rušení konvencí - např. Semafor, Divadlo Na Zábradlí 2) divadla studiového typu - experimentální scény od 70. let 20. stol. - další vývoj malých divadel od kabaretu k činohře - netradiční divadelní prostory a vztah k divákům - např. Studio Y, Husa na provázku, Ha-Divadlo Divadlo Járy Cimrmana - zal. 1967 J. Šebánkem a Z. Svěrákem, L. Smojakem a K. Velebným - i po r. 1989 velmi oblíbené: - dokonalá mystifikace a ohromující genialita Járy Cimrmana - hra s nesmyslem, intelektuální náročnost - humor je okouzlující, dojemný, lidský - civilní, mnohdy záměrně neprofesionální herecké podání (přednášky na jevišti) - absurdita, improvizace a parodování - hry: • Akt • Vyšetřování ztráty třídní knihy • Hospoda na mýtince • Vražda v salonním kupé • Němý Bobeš • Cimrman v říši hudby • Dlouhý, široký a krátkozraký • Posel z Liptákova • Lijavec • Dobytí severního pólu • Blaník • Švestka Další divadla vzniklá v 60. letech: - Divadlo Na Zábradlí (Ivan Vyskočil – Haprdáns) - Semafor (Suchý – Šlitr, Grossmann – Šimek, Josef Dvořák, Petr Nárožný, Miloslav Horníček, Jitka Molavcová…) - Divadlo Za branou (JosefTopol) - Divadlo Na provázku (Boleslav Polívka, Miroslav Donutil, Milan Uhde) - Studio Y (vznik v Liberci, od 1978 v Praze) Autoři: Ladislav Smoljak (1931-2010) Zdeněk Svěrák (*1936) Byl to filmový i divadelní režisér, scenárista a herec. Vystudoval matematiku a fyziku na Vysoké škole pedagogické a stal se středoškolským učitelem na gymnáziu. Úzce spolupracoval se Zdeňkem Svěrákem, se kterým psal právě pro Divadlo Járy Cimrmana hry o českém fiktivním géniovi Járovi Cimrmanovi. Před sametovou revolucí nacházeli diváci v jeho divadelních hrách politické paralely, které také přispěly k jejich popularitě, ačkoliv se vyhýbal prvoplánové politické satiře. To se odrazilo také v přístupu vládnoucího režimu k Divadlu Járy Cimrmana, které se muselo často stěhovat. V roce 1989 podporoval změnu režimu, později často politickou scénu komentoval a angažoval se v občanských protestech. Je to český scenárista, vynikající herec (Kolja, Obecná škola, Vesničko má středisková), textař, zpěvák a spisovatel. Vystudoval Vysokou školu pedagogickou (obor český jazyk a literatura) a poté byl učitelem na základní škole i na gymnáziu v Žatci. Byl redaktorem Československého rozhlasu, scenárista ve FS Barrandov a byl také členem KSČ. K jeho zálibám patří psaní písniček i knih pro děti. Některé texty písní psal pod pseudonymem Emil Synek (Holubí dům). Oba jsou i výborní scenáristé: L. Smoljak: Kulový blesk; Vrchní, prchni; Jára Cimrman, ležící, spící; Rozpuštěný a vypuštěný; Nejistá sezóna Z. Svěrák: Obecná škola, Akumulátor I, Jízda, Kolja (oscarový film) Smoljak – Svěrák: Tři veteráni; Vesničko má, středisková; Marečku, podejte mi pero Inspirovali se: - mystifikačním humorem J. Haška - slovním dialogem V + W POETIKA Kompoziční plán: Vnější kompozice: dílo je psané jako divadelní hra, téměř celé v přímé řeči, je rozvrstveno do rozhovorů mezi jednotlivými postavami Vnitřní kompozice: chronologická, vztah dějových linií je rámcový Jazykový plán: Jazykové prostředky autora:Jazyk díla je spisovný, místy až přehnaně, což působí velice komicky. Místy se ve scénáři objevují archaismy, historismy, germanismy, dále prvky hovorové češtiny (Setsakramentsky, kverulant, pešuňk). Autoři se snaží vtipně využívat český jazyk (např. různé přesmyčky – záměna slova kázeň za slovo lázeň). Také se nebojí použít o hodně ostřejší výrazy a zaznívá také obecná čeština, střídají se prvky komické a tragikomické, prolínají se zde různé básně, písně a aktuality. Ve hře se objevuje místy personifikace, ironie, alegorie, satira. Tematický plán: Téma, motivy Téma: Příběh vypráví o několika lidech, kteří tvoří výpravu na severní pól a při této cestě zažijí nemálo vtipných historek a příhod. Motivy: přátelství, cestování, humornost, povznesení, cílevědomost, odvaha, veselost i smutek, vyčerpání, odhodlanost, vytrvalost, inteligence i hloupost Děj (fabule, syžet) Hra začíná tím, že se magistru Šofrovi nepodaří zpočátku získat otužilce za účelem dobytí severního pólu. Teprve později se přihlásí pár odvážných mužů. Za vedoucího výpravy je určen náčelník Karel Němec a jejími dalšími členy jsou: lékárník Vojtěch Šofr, Varel Frištenský či učitel Václav Poustka, jehož citace z deníku, do kterého zapisoval všechny poznatky po dobu výpravy, doprovázejí celou hru. Jejich velké dobrodružství odstartuje výstupem z vlaku. Po shromáždění všech členů výpravy a shromáždění zavazadel, saní a lyží se výprava rozloučí s vlakem. Při kontrole zavazadel vyjde najevo, že lékárník zapomněl ve vlaku míč a to všechny velice znepokojuje, protože jim měl pomoci překonat trudomyslnost, na kterou prý zemřelo 17 polárních výprav. Vše zachrání učitel, který se pochlubí kamarádům, že ve vlaku vymyslel písničku a připravil si komický převlek. Poté si všichni nandají lyže a vyrazí směr sever. Během cesty je postupně začínají popadat deprese a rozhodnou se tedy vrátit domů. Najednou spatří polární záři a nabití novou energií pokračují směrem na severní pól. Na 87. rovnoběžce zjišťují, že již nemají co jíst a tak náčelník navrhuje sníst „psy“. Při snaze nechat Frištenského zmrznout objeví, že si celou dobu nese s sebou housera. Zažehnají tedy hlad a pokračují dál. Během povídání o teple a kamnech nalezne Frištenský obrovský rampouch, o kterém učitel Poustka prohlásí, že se jedná o profesora McDonalda, který se svou výpravou před rokem zmizel. Po chvíli najd

Témata, do kterých materiál patří