Významné české literární skupiny druhé poloviny 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní charakteristika publicistického stylu
Publicistický styl
Funkce – informovat čtenáře, přesvědčit ho
Náležitosti – věcnost, informativnost, obsahová správnost, srozumitelnost, přesvědčivost, aktuálnost
Žánry:
zpráva
úvodník – obsahuje nejdůležitější aktuální informaci
článek – delší příspěvek publicistického stylu, někdy má povahu kritické úvahy
komentář – autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému
glosa – kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar
sloupek – vtipná časová úvaha v jednom sloupci (Karel Čapek, František Nepil)
reportáž – informuje o zajímavých místech nebo událostech na základě přímého styku s nimi; podmínkou je očité svědectví autora
fejeton – útvar stylu publicistického a uměleckého, jedná se o drobná zábavná témata všednodenního života v novém světle, vesměs zpracováno zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně
interview – rozhovor
Pojmy:
Aktualizace = užití neobvyklého, nového výrazu k upoutání čtenáře a oživení textu, e spisovném textu se užívají výrazy z jiné stylové roviny (např. hovorové – tatrováci, lidové frazeologické obraty, výrazy knižní, zastaralé), dávají se do uvozovek, elipsa…