Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Významné české literární skupiny druhé poloviny 19. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Základní charakteristika publicistického stylu

Publicistický styl

  • Funkce – informovat čtenáře, přesvědčit ho

  • Náležitosti – věcnost, informativnost, obsahová správnost, srozumitelnost, přesvědčivost, aktuálnost

Žánry:

  • zpráva

  • úvodník – obsahuje nejdůležitější aktuální informaci

  • článek – delší příspěvek publicistického stylu, někdy má povahu kritické úvahy

  • komentář – autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému

  • glosa – kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar

  • sloupek – vtipná časová úvaha v jednom sloupci (Karel Čapek, František Nepil)

  • reportáž – informuje o zajímavých místech nebo událostech na základě přímého styku s nimi; podmínkou je očité svědectví autora

  • fejeton – útvar stylu publicistického a uměleckého, jedná se o drobná zábavná témata všednodenního života v novém světle, vesměs zpracováno zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně

  • interview – rozhovor

Pojmy:

  • Aktualizace = užití neobvyklého, nového výrazu k upoutání čtenáře a oživení textu, e spisovném textu se užívají výrazy z jiné stylové roviny (např. hovorové – tatrováci, lidové frazeologické obraty, výrazy knižní, zastaralé), dávají se do uvozovek, elipsa…

Témata, do kterých materiál patří