LITERÁRNÍ TEORIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
rodinné (svatby, pohřby, vítání, vyšší úroveň)
Cykly vycházely z jednotné soustavy názorů a představ o světě: MÝTUS (MYTOLOGIE = soubor mýtů/bájí)
Mýtus indiánský: fantazie, ironie, přírodní jevy vysvětleny smyšlenými vyprávěními, až bludy.
Hrdinové mají neobvyklé tělesné i duševní vlastnosti.
FOLKLÓR je na počátku všech literatur. Slovo později ztrácí magickou funkci.
Znaky: anonymnost, kolektivnost (tvorba mnoha lidí), ústní podání, variabilita (obměna), jednoduchost, přímá pojmenování (bez metafor), rytmičnost (přízvuk)
Typy: městský, vesnický
Druhy: LYRIKA – ukolébavka, písně – milostné, pracovní, verbovní …, říkadla, zaříkadla
EPIKA: eposy, byliny, báje, pověsti – místní, historické, legendární …, pohádky, pověrečné
povídky, proroctví, vyprávění ze života, anekdoty
DRAMA: obchůzkové hry, zpěvohra (lidové opery), loutkové divadlo
BALADA: původem ze Skotska, spojuje lyriku, epiku i drama: ponurost, tragičnost, citové zaujetí, trest neúměrný vině
-
klasická, sociální, moderní ...
POHÁDKA: pohádkové bytosti, magické číslo, záměrné opakování, ustálená spojení, dobro vítězí, neurčitost místa a času (bylo, nebylo)
Pololidová slovesnost (psaná)
Znaky: na přechodu mezi tvorbou lidovou a umělou, nevzniká přímo v lidovém prostředí, ale je pro něj určena
-
psaná (rukopisy, tištěné lístky, knížky lidového čtení), není vždy anonymní
-
rozvíjí se v prostředí nižších vrstev měšťanstva, nebo drobné venkovské inteligence (písmáci)
-
hlavně ve 2. polovině 18. a v 1. pol. 19. století
Druhy: kramářské písně (jarmareční) – předchůdce dnešních novin, knížky lidového čtení – hrdinské pověsti, interludia (intermedia) – mezihry, písmácké paměti (kroniky), selské otčenáše (pater noster rusticorum), školské hry (biblické náměty)