22. Umělecké směry před 1. sv. válkou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Architektura
Schederův dům (základní barvy, nebarvy/vertikální a horizontální stěny/nadčasový interiér)
MODERNÍ UMĚNÍ MIMO UMĚLECKÉ SMĚRY (1905 – 1914)
Architektura-snaha o oproštění architektury od zbytečné ornamentálnosti
Otto Wagner
Jeden z prvních, který zdůrazňoval praktičnost staveb
Poštovní spořitelna ve Vídni
Synagoga ortodoxní židovské komunity v Budapěšti
Majolikahaus ve Vídni
Adolf Loos
- Napsal spis: „Ornament je zločin“, kde zavrhuje veškeré ornamenty jako zbytečné prvky a neharmonické
- Narozen v Brně, studie s Wagnerem
Obchodní dům Goldmann Salaš ve Vídni (použití drahého materiálu-mramoru,veřejností nazvána „deklem od kanálu“)
Bauerova vila (interiér)
Mullerova vila v Praze („klenot Prahy“/odlišně pojal pojem patro, jiné pojetí prostoru/maumplan=naplánování
prostoru/opět drahé materiály/naprosto nové pojetí prostoru)
Jan Kotěra
- Žák Wagnera, původně stavěl v secesním st., poté se zaměřil na praktičnost staveb, režná cihla, hrubá omítka, detaily
Muzeum v Hradci Králové
Právnická fakulta v Praze
Sochařství- někteří umělci se i přes buřičské styly navraceli k tradicím
Aristide Maillol
- Navracel se k tradicím, většina děl jsou ženské akty (ženy plných tvarů)
- Vycházel jak ze svojí hlavy, tak z modelů
Sochy v Tuilerijských zahradách
Komona (slavná modelka)
Konstantin Brancusi
- Pocházel z Rumunska, zachovaný ateliér nyní součástí Centre Georges Pompidou
- Prý podnikl cestu pěšky z Rumunska do Paříže, inspirace kubismem, zjednodušené tvary
Polibek (inspirace Rodinem-v té době také největším malířem/snaha o vytvoření nečeho znakového)
Spící múza (hlava ve tvaru vejce-sym. zrodu nové myšlenky/propojení odlesků soch s diváky a světem-interaktivita)
Jan Štursa- Čech, hlavně ženské akty
Melancholie/Melancholické děvče
Malířství
Skupina Sursum (1910 – 1912, Jan Zrzavý, Josef Váchal)
Vycházela ze symbolismu, název z latiny-vzhůru, důraz na duchovní aspekt umění
Josef Váchal
- Vyučil se knihařem (tvořil autorské knihy), velmi zajímavá osobnost, měl vizuální a zrakové vyšší vjemy
- Ilustroval Demlovy knihy, grafik (hlavně dřevoryt a dřevořez)
- Velkou část života prožil v Litomyšli (Portmoneum-jeho dům)
- Často okultní, satanistická tematika
Zjevení Satana (symbolistické a secesní tendence-prolínání obrazu s rámem)
Portmoneum (dům umělce se zajímavými interiéry-pomalovaný nábytek a stěny)
Tisky v krvavém románu
Jan Zrzavý
Autodidakt (specifické vize-odešel z umělecké školy-nechtěl se nechat ovlivňovat), tradicionalista-obdivoval Da Vinciho
- Inspiroval se tajemnem-poetika, zjednodušené tvary
- Cesty po Itálii, Francii-velkou inspirací (hlavně Bretaň, užíval techniku sfumata
Veselé poutnice (pohádkový nádech)
Obrazy z Bretaně
Údolí smutku
Meditace (duchovní přesah)
Kázání na hoře (Kristus učí lid a říká blahoslovenství, špičaté skály kolem)