22. Umělecké směry před 1. sv. válkou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vodní bitva (improvizace 31)
Žlutá červená modrá
Paul Klee
- Švýcar, studoval v Mnichově, přítel Kandinského (založili spolu DIE BLAUE VIER-Modrá čtyřka)
- Díla mají lyricko-poetický nádech, inspirace spontánností dětského výtvarného projevu, obdivoval primitivní umění
Zlatá rybka (velmi jednoduchá forma vede k hlubšímu dojmu)
Zámek v zahradě (abstraktní architektura)
Dobrodružství jedné slečinky
Expresionismus po 1. Sv. válce v Německu
Hnutí „Nová věcnost“ - Malíři, kteří se aktivně účastnili první světové války
- Syrová díla, realisticky pojatá
Otto DIX
Válka (postup vojenské taktiky a umírání, dojem umocňuje forma triptychu, tedy středověké formy oltářního obrazu)
Portrét Sylvie von Harden
Max Beckmann
Noc (až kubistické, zvěrstva na civilním obyvatelstvu, otec mučen, matka znásilněna, dítě odvedeno na převýchovu)
EXPRESIONISMUS V ČECHÁCH
- 1905-v Praze výstava Edvarda Muncha (velmi ovlivnila české malíře)
Skupina OSMA (1907 – 1914) -skupina českých expresionistických malířů
Emil Filla
Čtenář Dostojevského (barva pomáhá vyjádřit téma, existenciální téma-kříž v pozadí, nejznámější expres. obraz)
Zátiší se slanečkem (v MG)
Bohumil Kubišta
Antonín Procházka
KUBISMUS (1907)
- Cube = krychle, zakladateli Picasso a Braque, rozložení prostoru do plochy, MNOHOPOHLEDOVOST
- Myšlenkově ovlivněn vědeckým výzkumem-Einstein, náměty: zátiší, portréty, krajinomalby
- Z počátku hlavně tlumené barvy (reakce na barevné ismy v předchozích ob, nechtěli, aby barva rušila od hl. smyslu)
- Zjednodušování do jednoduchých tvarů
1.Protokubismus (Negerské umění)
- Inspirace Africkým uměním (masky, umění zachycující pudy)
Avignonské slečny (kurvy z bordelu v Barceloně, bordel Avignon/pokrokový-odhaleny pudové stránky, nedokončený)
2.Analytický kubismus (1909 – 1912)
- Analýza všech stran prostorového předmětu
- Soustředění se na prostor-tlumené barvy
- Při analýze se objekt malby ztratil = asambláž (k rozpoznání předmětu jsou vlepovány skutečné předměty, obraz housle-je přidán šmitec), (koláž = opak asambláže, vlepování výstřižků z novin)
Housle
3.Syntetický kubismus (1913 – 1914)
- malíř nemaluje konkrétní objekt, který vidí před sebou, ale sám komponuje ze své představy
Pablo PICASSO
- Španěl, výbušný, divoký (Málaga v Andalusii), studoval chvíli akademii (na začátku maloval realistické obrazy)
- 1906-usídlil se v Paříži (na Montmartru, měl zde ateliér, ve kterém měl prý pouze hrnek)
(kamarádil se s Gertrudou Steinovou)
1.Modré období (1901 – 1904)
- Za pobytu v Paříži, modrá barva, Melancholický nádech, sociální témata
Slepec (muž, chudý, s nádobou a kusem chleba)
2.Růžové období (1905 – 1906)
- Témata cirkusů v otevřené krajině, melancholicko-poetický rys
3.Kubistické období (1907)
Avignonské slečny