22. Umělecké směry před 1. sv. válkou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
22. UMĚLECKÉ SMĚRY PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
- směry navazující na postimpresionismus
- revolučnost: umění se oprostilo od napodobování skutečnosti (připadalo jim najednou zbytečné malovat, když se
realita dá i vyfotografovat)
FAUVISMUS (1905 – 1907)
- Le fauvés (šelmy), díla spůsobovala velký rozruch, osvobození od malby reálných předmětú
- Inspirace hlavně v Goghovi a Gauginovi
- Práce s čistou, nemíchanou barvou, zavrhli veškeré teorie (pointilismus,…), tvorba dle vlastních pocitů
Henri Matisse
- Začínal jako pointilista, žákem Gustava Moreaua
Portrét jeho ženy
Harmonie v červené
- Maluje v prochách, inspirace Gauginem, veselé živé barvy
Tanec- Kompozice inspir. provensálským lidovým tancem, ke konci života komponoval obrazy z fragmentů (výstřižky)
Maurice Vlaminck
- Obrovskou inspirací mu byl Gogh, prudké tahy štětcem, základní barvy, ostré kontrasty
Malba Montmartru
EXPRESIONISMUS
- Kořeny již v postimpresionismu, jedním ze zakladatelů Vincent van Gogh, Exprese = výraz
- Deformace tvarů za účelem docílení plného výrazu, vyjádření vnitřních pocitů (použití křiklavé barevnosti)
Edvard Munch
- Již v dětství se setkával se smrtí a působila na něho, v tvorbě hlavně vyjádření citových pocitů ostatních lidí v Čechách (velmi ovlivnila české umělce)
- 1905 velká výstava
Výkřik (dílo, kde se snažil vyjádřit svůj pocit z procházky na molu, kdy se pomalu stmívalo, slunce mělo barvu krve a on se zalekl té apokalyptické scenérie)
Puberta (vyvolal skandál-zobrazení napůl holčičky, napůl dospělé ženy-přerod, stín za postavou znázorňuje stud)
Vampír
NĚMECKÝ EXPRESIONISMUS: NA ŽAČÁTKU 20. STOLETÍ, 2 významné skupiny
1. MOST (Die Brucke, 1905, Drážďany)
- Pomyslný most do budoucnosti, spontánní, pravdivé umění
- Inspirace domorodým uměním, především figuralisté (figura, portrét)
- V grafice obvykle dřevořez
Ludwig Kirchner - Narodil se v Bavorsku, spáchal sebevraždu
Podobizna děvčátka (barevnost!)
Plakát expresionistické skupiny (dřevořez, inspirace domorodým uměním-písmo)
Emil Nolde - Hlavně biblické náměty, rád používal ostrou barevnost (kontrastní barvy)
Vysoké slunečnice
Zjevení Ducha Svatého
Ukřižování (syrové a ostré barvy)
1. MODRÝ JEZDEC (Der blaue reiter, Mnichov, 1911)
- Zakladateli Franz Marc a Vasilij Kandinskij, lyričtější než MOST (nebyli tak suroví, více poetičtí hoši)
Franz Marc- miloval zvířata, hlavně koně (zvířatům se dá věřit více než lidem), zemřel mladý v boji
Modrý kůň
Vasilij Kandinskij
- Narozen v Rusku, studoval v Mnichově (práva), snažil se spojit hudbu a malbu (měl propojeno v hlavě)
- Jeho díla také vystavena na výstavě „Zvrhlého umění“ (1937)
- Začínal secesním stylem, autorem 1. Abstraktního obrazu (1911)
- Zvrat k abstrakcionismu: Jednou večer se malíř vracel do svého ateliéru a uviděl svůj obraz obrácený-nemohl poznat jeho motiv-užasl, jaký dojem v něm obraz vyvolal barevností („Barva je prostředkem přímého působení na duši“)