22. Umělecké směry před 1. sv. válkou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marc Chagall
Z Běloruska, židovského původu (město Vitepsk)
Náměty a motivy z rodného města a se svojí ženou
Nevěsta a ženich nad Eiffelovkou
Nad městem (pravoslavný kostel v dálce, pár letící nad dědinou, strop pařížské opery)
Chaim Soutine
Z Litvy, nejblíže má k expresionismu
Býk po porážce
FUTURISMUS
- Vznik v Itálii, věřili v pokrok, zavrhovali vše staré a konzervativní
- Rychlost, pokrok, věda
- 1909 manifest futurismu (F. T. Marinetti)
Umberto Boccioni
- Malíř, sochař, inspirace expresionismem a futurismem (barvy a geometrická stylizace)
Zvuk ulice vchází do domu-jednotné formy kontinuity v prostoru-socha znázorňující pohyb (jdoucí figura)
V architektuře pouze vytvořeny plány.
Moderní směry v Rusku
RAYONISMUS
Natalie Gončarovová a Michail Larionov (manželé)
- tvary se odvíjí od světla, pouze abstraktní umění, složené z barevných paprsků
- odvíjí se od paprsků, inspirace kubismem i futurismem, oslněni teorií, že barvy vnímáme dle optických a fyzikálních zákonitostí (jakým způsobem mohou paprsky vyjadřovat skutečnost)
Michail Larionov
Rayonismus (lom v částici)
1912 Petrohrad-Výstava „Oslí ocas“ (přehlídka nezávislého ruského umění, snaha odklonit se od vlivů Evropy)
SUPREMATISMUS supreme = nejvyšší
- jeden z nejslavnějších ruských směrů
- 1915 Manifest suprematismu
- Snaha vytvořit umění, které by bylo naprosto oproštěno od reality (Kazimir Malevič)
Kazimir Malevič
Černý čtverec na bílém pozadí (1913) ( snaha dostat se za realitu, když by nebyla realita, zůstal by naprosto prázdný prostor-čtverec znázorňuje pocity, které v nás souvisí s universem/ na výstavě v Rusku visel v rohu galerie (v Rusku ikony vždy v rozích)/ „V černém čtverci vidím, co lidé spatřovali ve tváři boha“/nová forma náboženství/MEZNÍ OBRAZ ABSTRAKCE-DÁL UŽ ZAJÍT NELZE)
Sedláci (lidé bez tváří-zabavovali se půdy a majetky)
KONSTRUKTIVISMUS konstrukce = složení, stavba
- Reagoval na rozvoj technické civilizace, užívání materiálů kovu a betonu, hlavně geometrické prvky, architektura, - - --- scénografie, užité umění
- r. 1915 rozvoj milion
Vladimir Tatlin
- zakladatelem hnutí, nadšený komunista (miloval také Marxe)
„Neexistuje umělecká tvorba, ale výroba. Není tedy umělecké dílo, ale výrobek“
Pomník trřetí internacionály (internacionála=shromáždění komunistů a oslava komunismu/pouze návrh/spojení
krychle, válce a jehlanu)
ORFISMUS Orfeus = řecký pěvec, šel za svojí dívkou do podsvětí
Vznik ve Francii, název vymyslel Appolinaire, hledání vztahu mezi malbou a hudbou (dle barevných tónů a kruho tvarů)
Robert Delaunay
František Kupka
(( Suprematismus X Neoplasticismus = Usiluje o čistou abstrakci (N), Usiluje o zobrazení emocí (S)
NEOPLASTICISMUS / HNUTÍ DE STIJL
Časopis 1913 – 1930, v Holandsku, „Nová tvorba“
Piet Mondrian- studie stromů
Kompozice (obraz členěn na horizontály a vertikály/mezi nimi zobrazeny 3 základní barvy (červená, žlutá, modrá) a 3 nebarvy (černá, šedá)