22. Umělecké směry před 1. sv. válkou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kleopatra (pyramidy a palmy v pozadí)
Metafyzická malba- Metafyzika = přesahuje obecně známé zákonitosti, předznamenává surrealismus
Giorgio Chirico - Studia v Athénách, vrátil se pozdějí do Itálie, velmi ovlivněn antickou architekturou soch
Znepokojivé múzy (námětem Itlská města s poledním stínem-tvary se protahují/určitý klid, melancholie, zvláštní prázdnota/zvláštní rekvizity připomínající lidské figury-až divadelní charakter)
Ticho a smutek ulice
DADAISMUS
- Během první světové války, dada = houpací koník (nesmysl), rozvinul se nejvíce v Německu
Tristan Tzara uvedl návod na složení básně, 1916 v Curychu v kabaretu Voltaire (jazz, divadlo/neutrální Švýcarsko)
Naráželi na absurditu války (směr s náplní jak přežít válku), název: Tzara kapnul kapátkem do Laroussova slovníku)
Znaky směru: 1. Náhoda (dadaistické básně)/2. Absurdita (záměrné vyvracení původních hodnot)/3. Hravost/4.humorný přesah/5. Rušení konvencí
USA
Hans Arp
Básník, sochař/známý pro své dadaistické koláže (tvořil kompozice z barevných papírů, pořád se mu to nedařilo, zahodil je na zem a zjistil, že tohle je ono!)
Koláž
Marcel Duchamp
- Z umělecké rodiny, jeden z nejvýznamnějších umělců dvacátého století
- Francouz, začínal hlavně malířskou tvorbou, působil v NY
„Ready Made“ (vystavením běžného předmětu v umělecké galerii se z něj stává umění a dostává nový rozměr)
Akt sestupující ze schodů (první dílo, které vyvolává veřejný zájem)
Sušák na lahve
Fontána (1917/vymyslel si fiktivní jméo Mutt-byl v komisi a rozhodoval, jestli se to dílo dostane na výstavu/zrušil tímto hlavně očekávanou estetiku děl a také názor, že k vytvoření uměleckého díla musí mít člověk řemeslnou dovednost)
L.H.O.O.Q. (Mona Lisa s knírkem-mystéria kolem Da Vinciho)
Nevěsta svlékána svými milenci („Velké sklo“, vitrína s mechanismy)
Klíčová dírka (klíčovou dírkou se díváme na klín)
Německo
Kurt Schwitters
Působil v Hannoveru, hlavně koláže (prve kubismus), asambláže
Tvořil objekty „Merz bau“ (prostorové instalace z různých materiálů a předmětů)
Prostorová instalace v domě (přes několik pater)