13 - Skladování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Skladování
musí odpovídat předepsaným technickým podmínkám, aby nedocházelo ke zkažení potravin, znehodnocení, porušení
účel skladování – postarat se o zásoby před tím, než jdou do výroby
Dohoda o odpovědnosti za svěřený majetek
zaměstnanec, který odpovídá za správnost a nezávadnost zásob – přejímka zboží od dodavatele, schodek u svěřených peněz, cenin – schodek musí uhradit v plné výši
Doklady při skladování
dodací list – vystavuje dodavatel
faktura – slouží pro úhradu závazku a jako podklad pro zaúčtování
přejímka – doklad vystavený ve skladu odběratele
skladní karta – slouží pro evidenci pohybu zásob
žádanka – na jejím základě → výdejka – výdej ze skladu do výroby
převodka – převod zásob ze skladu do skladu v rámci jednoho podniku
kniha došlých faktur – evidence sloužící v účtárně k přehledu o vzniklých závazcích firma a o datu a způsobu úhrady
Přejímka
= přijetí zboží, kdy provádíme kontrolu zboží
1) kvalitativní kontrola – kontrola kvality, provádí se pomocí smyslů (chuť, hmat, čich, sluch)
a) namátková – jen z několika vybraných druhů, zkoumá kvalitu
b) 100 % kontrola zboží – když kvalita nesouhlasí, musíme provést kontrolu u každého druhu zboží
2) kvantitativní – na základě dodacího listu nebo faktury, přepočítáním, přeměřením
3) sortimentní – kontrola skladby dodávky v barvách, velikosti, kvalitě, někdy se zboží kompletuje / sestavuje – např. elektronika
Obaly
Druhy: vratný – obal lze použít opakovaně (zálohované lahve, palety, sudy, …)
nevratný – po použití se stává odpadem
Význam: slouží k ochraně výrobků
manipulaci s ním
přepravě
poskytuje informace o daném zboží – jak skladovat, hmotnost, …
Oceňování zásob při vyskladňování
průměrem – sečtu všechny ceny, které u materiálu mám a vyskladňuji za průměrnou cenu
FIFO – první dovnitř, první ven
Inventarizace a manko
inventarizace = kontrola toho, jak firma hospodaří
provádí ji inventarizační komise – má minimálně 3 členy, jedním z nich je skladník
řádná inventarizace – povinná
1x ročně v každé firmě
v zákoně o účetnictví
mimořádná inventarizace – při podezření ze ztráty
výměna zaměstnance
předání směny
Postup:
1) inventura – kontrola skutečného stavu majetku
2) porovnání se stavem v dokladech
manko = skutečnost < než stav dokladový
přebytek = skutečnost > než stav dokladový
shoda = skutečnost rovna stavu v dokladech
3) řešení problému
v normě – zaplaceno z tržeb
není způsobeno chybou zaměstnance
počítá se z objemu výdaje suroviny či zboží
nad normu – zodpovědnost nese odpovědná osoba, která musí zaměstnavateli tento rozdíl zaplatit
většinou se strhává ze mzdy
zaviněné – hradí daný zaměstnanec
nezaviněné – hrazené z tržeb
4) sepsání protokolu o inventarizaci – průběh a výsledky