Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18 Management

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MANAGEMENT

Pojem management

Anglickému pojmu “management“ odpovídá české slovo “řízení“ (podnikové řízení).

Management je proces, při kterém manažer vytváří takové podmínky, aby bylo stanovených cílů dosaženo co nejlíp. Spolupracovníci jsou vedeni tak, aby dosahovali výsledků, kterých by jako jedinci sami nikdy nebyli schopni dosáhnout.

Management se opírá o poznatky mnoha vědních oborů (ekonomiky, matematiky, psychologie, sociologie, apod.), které aplikuje a rozvíjí na podmínky řízení.

  • management jako specifická funkce při řízení podniku (např. manažer prodeje, výrobní manažer, apod.)

  • management jako určitý způsob vedení lidí

  • management jako věda (odborná disciplína a obor studia)

Uplatňování a prosazování účinného managementu v praxi ovlivňuje řada faktorů. K nejvýznamnějším faktorům ovlivňující management patří:

  1. Člověk

  2. Vnější prostředí

Manažer

Manažer je člověk, který řídí a kontrolu práci jiných lidí. Manažeři jsou tedy lidé, kteří vykonávají management, tedy vedoucí pracovníci, kteří k dosažení daných cílů využívají kolektiv spolupracovníků a mají odpovídající pravomoci a zodpovědnost.

Manažeři nejsou jen řídící pracovníci velkých firem, ale i např. majitel obchodu s třemi, dvěma nebo i jedním zaměstnancem, starosta obce či předseda sportovního klubu.

Základní manažerské funkce:

  1. PLÁNOVÁNÍ

  2. ORGANIZOVÁNÍ

  3. ROZHODOVÁNÍ

  4. VEDENÍ LIDÍ A MOTIVACE

  5. KONTROLA

  1. PLÁNOVÁNÍ

Plánování je proces, ve kterém manažer formuluje cíle a snaží se stanovit nejlepší cesty k jejich dosažení.

Podstatou plánování je tedy uvědomělá činnost vedoucích pracovníků, při níž:

  • volí cíle

  • stanovují prostředky k dosažení cílů a úkolů

  • určují nejvýhodnější cesty k dosažení cílů v čase, nákladech, kvalitě, apod.

Plánování podle času lze rozdělit na oblasti:

  1. délky plánovaného období

  • DLOUHODOBÉ - víc jak 5 let (nákup nové budovy, postavení budovy, apod.)

  • STŘEDNĚDOBÉ – od 1 do 5 let (nákup auta, modernizace kanceláří, aj.)

  • KRÁTKODOBÉ - do 1 roku (plán na týden, den, měsíc, čtvrtroku, půlroku, rok -

přijetí nového zaměstnance, nákup materiálu, služební

cesta, dovolené, zvýšení mezd, rozdělení práce, apod.)

  1. významu obsahu

  1. strategické plánování – (plánování dlouhodobé) – hlavním cílem je zajistit dlouhodobou existenci a prosperitu podniku (organizace, firmy)

Obsah strategického plánování: - rozhodnutí, že chci podnikat

- výběr činnosti podnikání (obchodní, výrobní, služby), právní forma podnikání

-,jakým způsobem budu dosahovat zisku, konkurence – ceny i průzkum trhu

- vztah k pracovníkům (jak budeme vybírat, kde je budeme vyhledávat, apod.)

  1. taktické plánování – (plánování na 1 rok) – zvýšení mezd, vylepšení sociálního zázemí, zvýšení tržeb, plán nákladů a výnosů, apod.

Témata, do kterých materiál patří