Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18 Management

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Při sestavování taktického plánu se vychází ze strategických záměrů pro dané období

  1. operativní plánování – (plánování krátkodobé) – plánování konkrétních věcí (např. kdy bude dovolená, kolik se vyplatí v tomto měsíci za mzdy, apod.).

Operativní plánování je nejpodrobnější (čtvrtletní, měsíční, týdenní, denní

Cíle a vztahy mezi cíly:

Cíle nám udávají určité konečné výsledky – konečný žádoucí stav (to, co chceme dosáhnout).

Hospodářsky činné podniky sledují především jak maximalizovat zisk (dosáhnout co nejvyššího zisku). Cíle mohou být např. - co největší obrat (zisk)

  • ovládnutí trhu, určitá pozice na trhu

  • nezávislost podniku

  • zajištění pracovních míst

  • rozvíjení tradic podniku, budování image, atd.

Všechny cíle, o které podnik usiluje, tvoří systém cílů.

hlavní cíl → mezi cíl → dílčí cíl

SWOT analýza

Tvorba strategického plánu vychází z této analýzy.

S W O T

S a W jsou interními (vnějšími) faktory

S – silné stránky (dobrá pověst, kvalita výrobků, kvalitní zaměstnanci, podnikatelské řízení, technická úroveň výroby, aj.)

W – slabé stránky (špatná pověst, špatní nespolehlivý dodavatelé, apod.)

O a T jsou externími (vnějšími) faktory

O – Příležitosti (podmínky trhu, politická situace, chyby konkurence, mezinár. smlouvy, atd.)

T – Nebezpečí – rizika, hrozby (silná konkurence, změna zákonů, dovoz ze zahr. apod.)

  1. ORGANIZOVÁNÍ

Hlavním úkolem organizování je zajisti fungování firmy. Cílem organizování je upravit vztahy mezi úkoly, lidmi, informacemi, aby byly cíle podniku co nejlépe splněny. Výsledkem organizování jsou organizační struktury. Organizování je tedy vymezení vzájemných vztahů mezi lidmi (jednotlivci i skupiny) a prostředků při plnění určitých záměrů.

Organizační struktura je kostra – pavouk, který nám udává nadřazenost a podřazenost ve firmě.

Prvky organizační struktury:

  1. člověk – jeho specializace

  2. Rozpětí řízení – někdo by měl lidi vést, udávat úkoly => řídící místa

  3. Dělba pravomocí – kontrola, rozdělování prací, vydávání příkazů, zákazů, apod.

Základní organizační struktury:

  1. liniová

  • nejzákladnější, poměrně jednoduché

  • je zde jasně dáno, kdo je nadřízený a podřízený a kdo s kým komunikuje

  • nevýhodou je, že je dlouhý přenos informací

  1. liniově štábní

  • štáb je pouze poradní orgán (nemůže rozhodovat), skládá se z odborných (specializovaných) pracovníků

  1. funkcionální

  • pro menší a střední podniky

  • je založena na seskupování pracovníků do útvarů podle podobných úkolů, zkušeností, kvalifikací apod.

  1. divizionální

  • vytváří úrovně podniku podle předmětů – výrobky, služby, regiony, zákazníci

  • forma organizace je vhodná pro velké podniky, které mají různé výkony, rozlišitelné podle trhů.

Témata, do kterých materiál patří