1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. PODSTATA TRŽNÍ EKONOMIKY
Základní ekonomické otázky Charakteristika systémů v národním hospodářství Definice trhu a jeho funkce (informační, stimulační, přerozdělování důchodů) Složky trhu a tržní koloběh Tržní rovnováha
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ OTÁZKY
- slouží k rozdělení a charakteristice ekonomických systémů
a) co? a kolik se má ve společnosti vyrábět
b) jak? vyrábět
c) pro? koho vyrábět
CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ V NH
EKON. SYSTÉMCO
?
JAK
?
PRO KOHO
?
Zvykový Podle zvyku Příkazový Podle příkazu Tržní Po čem je poptávka Efektivně Pro ty, kdo zaplatíefektivnost = účelnost a hospodárnost
účelnost – aby to uspokojilo potřeby
hospodárnost – malé náklady
1.) Zvykový systém – je historicky nejstarší, tradiční výroba ve státě (Afrika) - když se rozhoduje, tak jedině nějaký náčelník či rada kmene
nevýhody – nijak se nevyvíjí
2.) Příkazový systém – založený na moci relativně úzké skupiny lidí ve společnosti, která rozhoduje o tom, co se bude ve společnosti vyrábět, jak se to bude vyrábět a jak se výsledný produkt rozdělí mezi členy společnosti
- je založený na představě, že ta skupina, která rozhoduje, rozumí základním otázkám a ví, jak je vyřešit
nevýhody – výrobci jsou omezení, není konkurence a tudíž se nevyvíjí (komunismu, diktatura)výhody – rychlá mobilizace na jiný druh výroby
3.) Tržní systém – výrobce a spotřebitelé jsou propojeni výhradně trhem, tržními zákony jsou řešeny všechny tři základní otázky, včetně otázky dělení výsledného produktu
výhody – podpora soukromého vlastnictví (výrobci ve vlastním podniku pracují více, než kdyby byli zaměstnaní u někoho), existuje konkurenceschopnost (vyvíjí se)
nevýhody – neumí řešit problémy – např. sociální problémy – nezaměstnanost, důchody,...
příkazový a tržní systém můžeme brát jako dva extrémy, které se v praxi kombinují → 4.) smíšený ekonomický systém (tržní systém se zásahy státu – kvůli sociální podpoře, apod.)
DEFINICE TRHU A JEHO FUNKCE
= místo, kde se setkává nabídka s poptávkou, tvoří se cena a dochází ke směně
Funkce trhu:
informační – cena informuje nabízející a poptávající o ceně
stimulační – motivuje podnikatele k efektivnímu pokroku, aby byli lepší (konkurenceschopnost)
přerozdělování důchodů – přerozdělení důchodů jednotlivým subjektům (putování peněz v ekonomice)
-> pracovník dostane mzdu, za ní si koupí třeba chleba -> pekař dostane peníze a utratí třeba za mouku -> výrobce mouky
dostane peníze atd atd atd
TRŽNÍ KOLOBĚH
– domácnosti dávají firmám výrobní faktory (práce), opačným směrem jdou peníze (mzdy), firmy nabízejí domácnostem statky a služby, opačným směrem jdou peníze
subjekty trhu:
domácnosti – nabízí pracovní sílu
podniky – nabízí služby
stát – nabízí zakázky, poptává se po pracovní síle