Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Podstata trzni ekonomiky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (508 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

SLOŽKY TRHU – NABÍDKA A POPTÁVKA

Pohyb nabídky a poptávky se nazývá tržní mechanismus

NABÍDKA

= množství zboží, které jsou nabízející ochotni a schopni za určitou cenu prodat

- tvoří ji podniky a firmy, které chtějí prodat zboží, aby měly tržbu (zisk)

zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží

cena nabídka

množství

faktory ovlivňující nabídku:

  • cena

  • náklady výroby a obchodu (dražší suroviny, snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií,...)

  • cena alternativních výrobků – pokud vyrábíme určitý výrobek, ale na trhu se objeví výrobek nový a více žádaný, musím tomu také přizpůsobit své ceny, už nemohou být vysoké, jelikož tak by můj výrobek nebyl kupován

  • změna vnějších podmínek – počasí, změna daní

POPTÁVKA

= množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni za určitou cenu koupit

- tvoří jí zákazníci, kteří potřebují uspokojit své potřeby

zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka pro zboží

cena poptávka

množství

faktory ovlivňující poptávku:

  • cena

  • demografické změny (změny v počtech a charakteristikách kupujících)

  • změny velikosti důchodů (mzdy zaměstnanců, renta vlastníků půdy,..)

  • preference zákazníků

  • změny cen substitutu

  • změny cen komplementu

  • reklama

TRŽNÍ ROVNOVÁHA

- nastává, když se kupující a nabízející shodnou na ceně (rovnovážná cena odpovídá rovnovážnému zboží)

NEZISKOVÉ ORGANIZACE

- jejich cílem není zisk, ale uspokojit potřeby společnosti – školy, nemocnice, divadla,...

- částka, kterou dostávají je předem naplánovaná

1.) státní: (zakládané státem, popř. obcí, krajem)

  • organizační složky státu

- nemají příjmy, mají jen výdaje

- výdaje v předem schválené výši hradí stát ze státního rozpočtu

- školky, městské knihovny, policie, soudy, …

  • příspěvkové organizace

- mají příjmy, jsou však menší než výdaje

- rozdíl mezi výdaji a příjmy v předem schválené výši hradí stát ze stát. rozp.

- v oblasti kultury, vzdělávání (školy, galerie, divadla)

2.) nestátní: (zakládané FO, PO, občany)

  • občanská sdružení– provozování zájmové činnosti

- majetek získávají z příspěvků členů nebo sponzorských darů

- Sokol, Český rybářský svaz,…

  • obecně prospěšné společnosti (OPS)

– za účelem dosažení dalšího prospěchu společnosti (sociální, zdravotní)

- zabývají se vědou, vzděláváním nebo kulturou

- může dosahovat zisku, ale musí ho používat k rozvoji společnosti a její další činnosti

- finanční prostředky získávají při založení nebo ze sponzorských darů, někdy i dotace - Společnost pro výchovu a vzdělávání…

  • nadace

– za účelem pomoci určité skupině (nemocnice, objekty)

- prostředky ze sponzorských darů)

- Kuře, Nadace Terezy Maxové

3. MARKETING

Charakteristika pojmu a význam Marketingové koncepce Průzkum trhu – základní metoda marketingu Marketingový mix (nástroje marketingu) – výrobek, cena, místo prodeje, propagace

Témata, do kterých materiál patří