19. Činnost podniku a jejich návaznost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru na bezpečností práce.
Investiční činnost
Investiční činností rozumíme použití kapitálu podniku:
K získání potřebného DHM a DNM
K uložení do cenných papírů, u bank na termínované vklady, nákupu
nemovitostí, uměleckých předmětů za účelem dalšího prodeje nebo pronájmu
věcné investice. = do rekonstrukcí nákup stojů a hmotných věcí
finanční investice. = nákup akcií
Provádění věcných investic je třeba vždy pečlivě zvážit a připravit. Příprava zahrnuje návrh projektu.
Projekt
Souborné řešení po stránce technické, architektonické a ekonomické.
Zpracovává ho zpravidla specializovaná projektová organizace na základě požadavků podniku, zpracovaných v investičním záměru.
Hmotný majetek může podnik získat také nájmem = leasingem.
Rozlišujeme leasing:
Provozní (operativní) = krátkodobý pronájem hmotného majetku
Finanční = dlouhodobý pronájem zpravidla movitého majetku (auta, výr. zařízení ...)
Investiční činnost v oblasti věcných investic v podniku zajišťuje investiční útvar,
Finanční investice zajišťuje finanční útvar.
Financování
Činnost, která vede k přerozdělování financí
Přehled o finančních zdrojích a jejich užití poskytuje rozvaha podniku.
Otázky finančního řízení
Do čeho má podnik investovat (do aktiv)
Z čeho má podnik investovat (z pasiv)
Kolik ze získaných přínosů ponechat v podniku (v pasivech)
Zdroje financování
Vlastní zdroje = ZK, dary, sponzoři, zisk
Cizí zdroje = úvěry KBU, DBU
Jestliže podnik žádá o investiční úvěr, musí bance předložit podnikatelský záměr, přehled o tvorbě a potřebě finančních prostředků, rozvahu a výsledovku.
Z poskytnutých úvěrů se platí úrok.
Vyjadřuje se v procentech jako tzv. úroková sazba.
Úrok je projednáván na základě žádosti o poskytnutí úvěru
Odbyt a marketing
Odbyt
Zabývá se hledáním odbytových trhů pro své výkony, hledá, kde prodat zboží
Marketing
Podnikatelská metoda, která hledá dlouhodobé odbytové trhy pro výkony podniku.
Název odvoze od anglického slova „market“ (trh).
Základem marketingu
Je poznání, že cíle podniku může být dosaženo jen tehdy, jsou-li poznány přání a potřeby kupujících.
Tyto potřeby a přání se dají ovlivňovat pomocí marketingových nástrojů, které bývají označovány jako marketingový mix.
-
Product
-
Price
-
Promotion
-
Place
Volba a vzájemná kombinace těchto prvků závisí na marketingové strategii, což je zásadní orientace podniku pro dosažení ekonomického růstu.
Product = výrobek, nebo služba
Výrobek je souhrn užitných vlastností k uspokojování potřeb
Výrobek splňuje určité představy a přání spotřebitelů.
Totální výrobek má 3 vrstvy:
Jádro – základní užitný efekt
Zhmotnělý výrobek = vnější znaky (jakost, značka, vzhled, styl)
Výrobek v rozšířeném pojetí a techniky – servise instalace