Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Činnost podniku a jejich návaznost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Tržní životnost výrobku = Doba, po kterou se výrobek prodává na trhu

  • Výrobek při své existenci na trhu prochází několika fázemi, označovanými souhrnně jako životní cyklus výrobku.

Životní cyklus výrobku

  • Fáze zavádění / uvedení na trh

    • Uvedení výrobku na trh

    • Cena nesmí být příliš vysoká

    • Tato fáze je spojena s vyššími náklady

    • Objem prodaného zboží je malý, neboť ho spotřebitelé ještě neznají

  • Fáze růstu

    • Rychlý růst objemu prodeje a zisku na jeden výrobek

  • Fáze zralosti

    • Mírný růst objemu prodeje nebo dokonce stagnuje,

    • Objevení konkurence = snižování cen výrobku

    • Pokles zisku na jeden výrobek

  • Fáze úpadku

    • Prudký pokles prodeje a zisku = doprodej za nízké ceny,

    • Výrobci přicházejí s inovacemi.

Inovací může být:

  • Výroba nového statku nebo statku nové kvality

  • Zavedení nové výrobní metody

  • Otevření nového trhu

  • Získání nového zdroje surovin nebo polotovarů

Výrobce, který přijde na trh s inovací má dočasné výjimečné postavení na trhu, tzv. dočasný monopol.

Price = Peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží

Cenová politika podniku je ovlivněna:

  • náklady

  • poptávkou

  • konkurencí

  • zákonnými předpisy

Podnik může volit:

  • Politiku vysokých cen

    • Umožňuje realizovat vyšší zisk, výrobky mají vysokou kvalitu (IMAGE podniku),

    • Výrobky jsou určeny pro menší okruh spotřebitelů (Ferrari)

  • Politiku nízkých cen

    • Přináší velký zájem spotřebitelů a zároveň vysoký objem prodeje a zisku

  • Politiku diferencovaných cen (rozdílné ceny):

    • město x venkov

    • sezónnost

    • stálý zákazník x běžný zákazník

  • Politiku vyrovnávacích cen

    • Kombinace, kdy se prodává část výrobků za nízké ceny a část za vysoké ceny

    • Výrobky za vysoké ceny pokryjí ztrátu levnějších výrobků

Promotion = Hledání způsobu, jak upozornit na své výrobky nebo služby.

  • Reklamy

  • Osobní nabídkou zboží

  • Publicitou + formy podpory prodeje

Place

Vyrobené nebo nakoupené zboží se musí dostat ke spotřebiteli:

  • nejrychleji (ve stanovené době)

  • nejlevněji (s nejnižšími náklady)

Podniky mohou volit mezi přímým a nepřímý odbytem.

a) přímý odbyt – výrobce prodává své zboží zákazníkům (jiným výrobcům)

b) nepřímý odbyt – uskutečňuje se prostřednictvím obchodu

Management

  • Vysoce specializovaná činnost, bez které se neobejde žádná organizace.

  • Jsou to činnosti, které je nutné udělat, aby bylo zabezpečeno fungování organizace.

Manažer

profesionální řídící pracovník

Manažer by měl mít (ovládat) tyto dovednosti, znalosti:

  • Teoretické znalosti (MBA)

  • Praktické dovednosti

  • Sociální dovednosti (charisma)

Úrovně managementu

Rozlišujeme 3 úrovně managementu:

  • Manažeři 1. úrovně

    • Předáci, mistři, vedoucí dílen

  • Střední manažeři (Middle management)

    • Střední úroveň řízení (40 % pracovní doby poskytují informace)

  • 1 + 2 = Výkonný management

    • zabezpečují komunikaci, monitorování, sledování, hodnocení

Témata, do kterých materiál patří