2. Tržní ekonomika (2)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Specifické faktory
Móda
Počasí, roční období
Reklama
Tržní rovnováha
= poptávka se rovná nabídce.
Rovnovážná cena – je to cena, za kterou se prodává a kupuje v případě rovnocenné nabídky a poptávky.
Tržní rovnováha
Střetávání poptávky a nabídky na trhu vytváří rovnovážnou cenu a rovnovážné množství. Vzniká tržní rovnováha, je to průsečík křivky poptávky a nabídky
Trh je místo, kde došlo ke střetu nabídky a poptávky a které oznamuje, že konkurenční trh se nachází v rovnováze, tržní síly vyčistily trh od přebytků a nedostatků
Přebytek zboží
Při přebytku nejde výrobek na odbyt
Vzniká soutěž mezi prodávajícími, chtějí-li výrobky prodat, musí snižovat ceny
Tím však také klesá nabízené množství
U kupujících snížení ceny vyvolá zvýšení poptávky
Nedostatek zboží
Při nedostatku vzniká soutěž kupujících, neboť jsou ochotní koupit výrobky i za cenu vyšší
Prodejci na tuto skutečnost reagují zvýšením ceny
Výrobci zvýší nabízené množství a nedostatek se snižuje
Selhání trhu
existence nedokonalé konkurence (vznik monopolů)
existence veřejných statků (školství, zdravotnictví)
externality trhu
a) negativní (životní prostředí)
b) pozitivní (plyn, včely, cesty, elektronika..)
Když je nabídka vyšší než poptávka, vzniká přebytečná nabídka, která má za následky:
Nadměrné zásoby
Pokles ceny
Ukončení produkce daného statku/služby a přechod na jiný
Ukončení činnosti některých podnikatelů
=tím se nabídka sníží, poptávka se zvýší
Když je nabídka menší než poptávka, vzniká neuspokojená poptávka, která se projeví:
Zboří rychle mizí ze skladů, obchodů..
Nabízejí se úplatky
Ceny rostou
Podnikatelé zvyšují produkci
Objeví se noví podnikatelé v daném oboru
= tím nabídka roste, poptávka se snižuje
Konkurence
= boj ekonomických subjektů (firem), které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou o splnění vlastních cílů (nabídka, poptávka)
konkurenci cenová (snižování ceny)
konkurence necenová (kvalita, rychlost, reklama, ochota..)
Dokonalá konkurence
všichni nabízející své zboží na trhu mají stejné podmínky
nikdo nemá výsadní postavení vůči ostatním
všichni kupující mají na trhu stejný přístup a nerozlišují se značky
jediným rozhodujícím kritériem je cena
Nedokonalá konkurence
Na trhu existují monopoly či monopsony
Formy nedokonalé konkurence:
monopolní konkurence – na trhu existují firmy s dominantním postavením, ale současně zde působí i řada menších konkurenčních firem
oligopol – na straně nabídky existuje několik málo velkých výrobců s dominantním postavením, mají ekonomickou sílu
monopol – mezi prodávajícími existuje jeden, který má výsadní postavení na trhu
rozlišujeme: Administrativní monopol – má od státu povolení
Absolutní monopol – zná recept na výrobek