Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Tržní ekonomika (2)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (68.51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Specifické faktory

  • Móda

  • Počasí, roční období

  • Reklama

Tržní rovnováha

= poptávka se rovná nabídce.

Rovnovážná cena – je to cena, za kterou se prodává a kupuje v případě rovnocenné nabídky a poptávky.

Tržní rovnováha

  • Střetávání poptávky a nabídky na trhu vytváří rovnovážnou cenu a rovnovážné množství. Vzniká tržní rovnováha, je to průsečík křivky poptávky a nabídky

  • Trh je místo, kde došlo ke střetu nabídky a poptávky a které oznamuje, že konkurenční trh se nachází v rovnováze, tržní síly vyčistily trh od přebytků a nedostatků

Přebytek zboží

  • Při přebytku nejde výrobek na odbyt

  • Vzniká soutěž mezi prodávajícími, chtějí-li výrobky prodat, musí snižovat ceny

  • Tím však také klesá nabízené množství

  • U kupujících snížení ceny vyvolá zvýšení poptávky

Nedostatek zboží

  • Při nedostatku vzniká soutěž kupujících, neboť jsou ochotní koupit výrobky i za cenu vyšší

  • Prodejci na tuto skutečnost reagují zvýšením ceny

  • Výrobci zvýší nabízené množství a nedostatek se snižuje

Selhání trhu

  • existence nedokonalé konkurence (vznik monopolů)

  • existence veřejných statků (školství, zdravotnictví)

  • externality trhu

a) negativní (životní prostředí)

b) pozitivní (plyn, včely, cesty, elektronika..)

Když je nabídka vyšší než poptávka, vzniká přebytečná nabídka, která má za následky:

  • Nadměrné zásoby

  • Pokles ceny

  • Ukončení produkce daného statku/služby a přechod na jiný

  • Ukončení činnosti některých podnikatelů

=tím se nabídka sníží, poptávka se zvýší

Když je nabídka menší než poptávka, vzniká neuspokojená poptávka, která se projeví:

  • Zboří rychle mizí ze skladů, obchodů..

  • Nabízejí se úplatky

  • Ceny rostou

  • Podnikatelé zvyšují produkci

  • Objeví se noví podnikatelé v daném oboru

= tím nabídka roste, poptávka se snižuje

Konkurence

= boj ekonomických subjektů (firem), které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou o splnění vlastních cílů (nabídka, poptávka)

  • konkurenci cenová (snižování ceny)

  • konkurence necenová (kvalita, rychlost, reklama, ochota..)

Dokonalá konkurence

  • všichni nabízející své zboží na trhu mají stejné podmínky

  • nikdo nemá výsadní postavení vůči ostatním

  • všichni kupující mají na trhu stejný přístup a nerozlišují se značky

  • jediným rozhodujícím kritériem je cena

Nedokonalá konkurence

  • Na trhu existují monopoly či monopsony

Formy nedokonalé konkurence:

  1. monopolní konkurence – na trhu existují firmy s dominantním postavením, ale současně zde působí i řada menších konkurenčních firem

  2. oligopol – na straně nabídky existuje několik málo velkých výrobců s dominantním postavením, mají ekonomickou sílu

  3. monopol – mezi prodávajícími existuje jeden, který má výsadní postavení na trhu

  • rozlišujeme: Administrativní monopol – má od státu povolení

Absolutní monopol – zná recept na výrobek

Témata, do kterých materiál patří