Ekonomické systémy společnosti, zákony trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Změny vnějších podmínek – zemědělství, potravinářství, přír. katastrofy, války, …
Ceny alternativních výrobků
Alternativní výrobky = výrobky zastupitelné
(farmář může pěstovat ječmen, žito – pokles ceny žita, vede farmáře ke zvýšení nabídky ječmene, ačkoliv cena ječmene se nezměnila)
Očekávání
očekávají-li výrobci zvýšení cen svých výrobků, ponechávají své výrobky na skladě a uvedou je na trh až po zvýšení ceny
Nabídková křivka vyjadřuje závislost nabízeného množství na ceně za předpokladu, že ostatní faktory jsou neměnné
= ZMĚNY NABÍDKOVÉ KŘIVKY
Došlo ke zvýšení cen el. energie, výrobci snížili nabídku – posun křivky doleva (nabídka klesá, náklady stoupnou – menší zisk)
Nabídka mléčné čokolády je sledována, dojde ke snížení ceny hořké čokolády – nabídka mléčné čokolády vzroste – posun křivky doprava
Nabídka chmelu v případě povodní – nabídka bude nižší – posun doleva
Cena
množství peněz, které musí být za kupované a prodávané zboží zaplaceno
Vzájemné působení nabídky a poptávky
Prodávající a kupující mají protichůdné zájmy
Prodávající – konkurují si, snaží se získat zákazníka každý po svém
Kupující – vybírají zboží, které je pro ně výhodné
Velikost nabídky i poptávky se mění, mění-li se i ceny
Při určité ceně se nabídka i poptávka dostávají do rovnováhy
E = rovnováha, bod, ve kterém se poptávané a nabízené množství rovnají
tento bod určuje rovnovážné množství zboží a rovnovážnou cenu, vyjadřuje stav rovnováhy na trhu
Při jiných cenách vznikne nerovnováha:
přebytek
nedostatek
Při rovnovážné ceně nevznikne ani přebytek ani nedostatek zboží, cena tzv. „vyčistí trh“
Přebytek zboží – vzniká tehdy, je-li cena vyšší než rovnovážná
Nedostatek zboží – vzniká tehdy, je-li cena nižší než rovnovážná
Při nerovnováze začnou působit tržní síly a měnit cenu i množství
Automatické vyrovnání – TRŽNÍ MECHANISMUS
Rovnováha = množství, které jsou výrobci ochotni při určité ceně prodat se rovná množství, které jsou kupující ochotni při dané ceně koupit
Důsledky působení tržního mechanismu:
Určuje – jaké množství zboží bude produkováno
Podniky musí nabízet zboží přijatelnou cenu pro kupující
Pokud podniky nabízejí produkci, o kterou není zájem, cena bude klesat anebo se část produkce neprodá – pokud nejsou schopny nabízet zboží o které je zájem a zároveň za přijatelnou cenu
Státní zásahy do tržního mechanismu
stát zasahuje do ekonomiky pomocí státních orgánů (parlament, vláda, ministerstva, kraje, obce) i ČNB
stát nesmí zasahovat do fungování tržního mechanismu v rozporu s jeho principy
Státní zásahy do ekonomiky
Ekonomického charakteru
Daňové úlevy, státní zakázky, dotace ze státního rozpočtu, …