Ekonomické systémy společnosti, zákony trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Zákon nabídky
s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
Zákon poptávky
s rostoucí cenou klesá poptávka zboží
Poptávka
= množství jednotlivého druhu zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně koupit
v každém okamžiku platí vztah mezi cenou a množstvím
Individuální
poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě
Dílčí
poptávka všech lidí z určitého regionu (státu) po určitém statku nebo službě
Agregátní
poptávka všech lidí v určitém státě, po všech možných statcích a službách
tzv. makroekonomická veličina – týká se celé ekonomiky, všechny statky a služby, které jsou poptávány v celém státě
Poptávkový vztah
graf. znázorněním poptávkového vztahu je poptávková křivka
má vždy klesající charakter – zákon klesající poptávky
Faktory ovlivňující poptávku
Důchodový efekt
Změna důchodů/příjmů obyvatelstva
Nízké ceny = větší množství x vysoké ceny = malé množství
Demografie
Substituční efekt
Substitut = zboží, které může nahradit zkoumané zboží (vepřové maso x drůbeží maso, mléčná čokoláda x hořká čokoláda, …)
Změna ceny substitutu působí opačným směrem, než cena výrobku, který zkoumáme
Při zvýšené ceně lidé mění strukturu své spotřeby
Změna cen komplementů
Komplement = komplementární zboží, doplněk
Zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného zboží, kupuje se současně s ním (auto + benzín + potahy + …)
Sníží- li se cena komplementu – zvýší se poptávka po zkoumaném zboží
Změny úrovně důchodů
vyšší mzdy, vyšší renty, vyšší úroky – vyšší poptávka
Změny v preferencích lidí
móda, zvyky, změny potřeb
Demografické změny
změny v počtech a charakteristikách kupujících
Očekávání
očekává-li se růst cen určitého výrobku, lidé začnou tento výrobek kupovat, zvýšená poptávka vyvolá růst ceny
Poptávková křivka se vlivem výše uvedených faktorů může změnit
= POSUN POPTÁVKOVÉ KŘIVKY
Růst poptávky – křivka se posouvá doprava
Pokles poptávky – křivka se posouvá doleva
Změny jiných faktorů (než ceny) – posuny poptávkové křivky doprava nebo doleva
Nabídka
množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat
Individuální
nabídka jednoho výrobce, jedné firmy, jednoho prodejce
Dílčí
nabídka určitého výrobku
Agregátní
všechny nabídky
jak velká bude nabídka určitého zboží, rozhoduje ve velké míře cena tohoto zboží
v každém okamžiku existuje vztah mezi cenou a nabízeným množstvím
Nabídkový vztah
grafické znázornění – nabídková křivka
Faktory ovlivňující nabídku (kromě ceny)
Cena výrobních faktorů
= náklady výroby + náklady obchodu
Cena zboží – cena výrobních faktorů = zisk
Zisk roste – zvyšuje se nabídka
Zisk klesá – snižuje se nabídka
Zdražení vstupů – dražší suroviny, energie, zvyšování mezd x snížení nákladů – méně energie, míň lidí