Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomické systémy společnosti, zákony trhu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Zákon nabídky

    • s rostoucí cenou roste i nabídka zboží

  2. Zákon poptávky

    • s rostoucí cenou klesá poptávka zboží

Poptávka

= množství jednotlivého druhu zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně koupit

  • v každém okamžiku platí vztah mezi cenou a množstvím

  1. Individuální

    • poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě

  1. Dílčí

    • poptávka všech lidí z určitého regionu (státu) po určitém statku nebo službě

  2. Agregátní

  • poptávka všech lidí v určitém státě, po všech možných statcích a službách

  • tzv. makroekonomická veličina – týká se celé ekonomiky, všechny statky a služby, které jsou poptávány v celém státě

Poptávkový vztah

  • graf. znázorněním poptávkového vztahu je poptávková křivka

  • má vždy klesající charakter – zákon klesající poptávky

Faktory ovlivňující poptávku

  1. Důchodový efekt

    • Změna důchodů/příjmů obyvatelstva

    • Nízké ceny = větší množství x vysoké ceny = malé množství

    • Demografie

  2. Substituční efekt

    • Substitut = zboží, které může nahradit zkoumané zboží (vepřové maso x drůbeží maso, mléčná čokoláda x hořká čokoláda, …)

    • Změna ceny substitutu působí opačným směrem, než cena výrobku, který zkoumáme

    • Při zvýšené ceně lidé mění strukturu své spotřeby

  3. Změna cen komplementů

    • Komplement = komplementární zboží, doplněk

    • Zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného zboží, kupuje se současně s ním (auto + benzín + potahy + …)

    • Sníží- li se cena komplementu – zvýší se poptávka po zkoumaném zboží

  4. Změny úrovně důchodů

    • vyšší mzdy, vyšší renty, vyšší úroky – vyšší poptávka

  5. Změny v preferencích lidí

    • móda, zvyky, změny potřeb

  6. Demografické změny

    • změny v počtech a charakteristikách kupujících

  7. Očekávání

    • očekává-li se růst cen určitého výrobku, lidé začnou tento výrobek kupovat, zvýšená poptávka vyvolá růst ceny

Poptávková křivka se vlivem výše uvedených faktorů může změnit

= POSUN POPTÁVKOVÉ KŘIVKY

  1. Růst poptávky – křivka se posouvá doprava

  2. Pokles poptávky – křivka se posouvá doleva

  • Změny jiných faktorů (než ceny) – posuny poptávkové křivky doprava nebo doleva

Nabídka

  • množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat

  1. Individuální

    • nabídka jednoho výrobce, jedné firmy, jednoho prodejce

  2. Dílčí

  • nabídka určitého výrobku

  1. Agregátní

  • všechny nabídky

  • jak velká bude nabídka určitého zboží, rozhoduje ve velké míře cena tohoto zboží

  • v každém okamžiku existuje vztah mezi cenou a nabízeným množstvím

Nabídkový vztah

  • grafické znázornění – nabídková křivka

Faktory ovlivňující nabídku (kromě ceny)

  1. Cena výrobních faktorů

= náklady výroby + náklady obchodu

  • Cena zboží – cena výrobních faktorů = zisk

  • Zisk roste – zvyšuje se nabídka

  • Zisk klesá – snižuje se nabídka

  • Zdražení vstupů – dražší suroviny, energie, zvyšování mezd x snížení nákladů – méně energie, míň lidí

Témata, do kterých materiál patří