Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Marketing x Prodej
Marketing
Komplexní, široce pojatý proces, který zahrnuje mnoho činností:
průzkum potřeb zákazníků, ovlivňování potřeb, poznání konkurence, distribuce, …
Zasahuje do všech oblastí podnikání (personální činnost, investice)
Není to samostatná činnost
Prodej
Jedna z činností podniku
Průzkum trhu
V tržní ekonomice je větším problémem prodat než vyrobit
Metody průzkumu trhu:
„Od stolu“
„V terénu“
Průzkum „od stolu“
Přehled cen, výkyvy prodeje v sezónách, životnost zboží, účinnost propagace…
Průzkum „v terénu“
Obyvatelstvo
Motivy – proč zákazníci kupují výrobky, výrobky odrážejí jejich přání, zvyklosti…
Snaží se odpovědět – co se má prodávat, kde, komu, kolik, jak, kdy a za kolik
Zboží
Zkoumáme užitkovost výrobku a jeho kvalitu, cenu, vnější vzhled, balení
Konkurence
Sledujeme, jakými metodami pracuje, zda bude rozšiřovat nebo omezovat nabídku…
Segmentace trhu
podnikatelé se musí zaměřit na skupiny zákazníků
rozlišujeme zda jde o:
Trh spotřební
- prodáváme především obyvatelstvu
Trh firem
- dodávky materiálu, strojů, staveb
Rentabilita
Konkrétní forma ukazatele efektivnosti, v němž výstupem je vždy zisk a vstupem nějaká ekonomická veličina, jejíž rentabilitu vypočítáváme
Hodnotíme rentabilitu nákladovou, majetkovou, mzdovou…
Nákladová rentabilita = zisk : vlastní náklady
Struktura trhu
Zjistíme průzkumem trhu, struktura výrobků nabízených na trhu
Na základě průzkumu můžeme posuzovat poptávku
Pokoušíme se zjistit náklady výrobců na výrobu konkurenčních výrobků – opatření k ovlivňování prodeje
Od průzkumu trhu se odvíjejí všechny podnikové činnosti: průzkum trhu, aplikace poznatků ve výrobě, výroba v souladu s trhem, propagace a reklama, …
MARKETING OVLIVŇUJE VEŠKEROU ČINNOST PODNIKATELE
CÍL VEŠKERÉ PODNIKATELSKÉ ČINNOSTI = ZISK
Průzkum spotřebitelské poptávky
Činitelé určující poptávku: užitečnost a kvalita výrobku, cena výrobku, příjmy kupujících, záliby kupujících, velikost a kvalita reklamy…
Cena výrobku
Nejvýraznějším činitelem v poptávce po určitém výrobku nebo službě
Čím vyšší cena, tím méně se ho prodá a naopak, čím nižší je cena, tím více se ho prodá
Závisí na cenové pružnosti poptávky
Cenová pružnost poptávky
Spotřebitel reaguje na zvýšení i na snížení
Cenová pružnost = změna požadovaného množství (v %) : změna ceny (v %)
Poptávka může být:
Cenově elastická
Zvýšení ceny o 1 % - snížení poptávky o více jak 1 %
Snížení ceny o 1 % - zvýšení poptávky o více jak 1 %
Cenově neelastická
Zvýšení ceny o 1 % - snížení poptávky o méně než 1 %
Snížení ceny o 1 % - zvýšení poptávky o méně jak 1 %
Důchodová pružnost poptávky
Na změnu poptávky mají vliv i příjmy
Důchodová pružnost = změna požadovaného množství (v %) : změna v důchodech (v %)