Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketing

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Marketing x Prodej

Marketing

  • Komplexní, široce pojatý proces, který zahrnuje mnoho činností:

    • průzkum potřeb zákazníků, ovlivňování potřeb, poznání konkurence, distribuce, …

  • Zasahuje do všech oblastí podnikání (personální činnost, investice)

  • Není to samostatná činnost

Prodej

  • Jedna z činností podniku

Průzkum trhu

  • V tržní ekonomice je větším problémem prodat než vyrobit

Metody průzkumu trhu:

  1. „Od stolu“

  2. „V terénu“

Průzkum „od stolu“

  • Přehled cen, výkyvy prodeje v sezónách, životnost zboží, účinnost propagace…

Průzkum „v terénu“

  1. Obyvatelstvo

    • Motivy – proč zákazníci kupují výrobky, výrobky odrážejí jejich přání, zvyklosti…

    • Snaží se odpovědět – co se má prodávat, kde, komu, kolik, jak, kdy a za kolik

  2. Zboží

    • Zkoumáme užitkovost výrobku a jeho kvalitu, cenu, vnější vzhled, balení

  3. Konkurence

    • Sledujeme, jakými metodami pracuje, zda bude rozšiřovat nebo omezovat nabídku…

Segmentace trhu

  • podnikatelé se musí zaměřit na skupiny zákazníků

  • rozlišujeme zda jde o:

  1. Trh spotřební

- prodáváme především obyvatelstvu

  1. Trh firem

- dodávky materiálu, strojů, staveb

Rentabilita

  • Konkrétní forma ukazatele efektivnosti, v němž výstupem je vždy zisk a vstupem nějaká ekonomická veličina, jejíž rentabilitu vypočítáváme

  • Hodnotíme rentabilitu nákladovou, majetkovou, mzdovou…

Nákladová rentabilita = zisk : vlastní náklady

Struktura trhu

  • Zjistíme průzkumem trhu, struktura výrobků nabízených na trhu

  • Na základě průzkumu můžeme posuzovat poptávku

  • Pokoušíme se zjistit náklady výrobců na výrobu konkurenčních výrobků – opatření k ovlivňování prodeje

  • Od průzkumu trhu se odvíjejí všechny podnikové činnosti: průzkum trhu, aplikace poznatků ve výrobě, výroba v souladu s trhem, propagace a reklama, …

MARKETING OVLIVŇUJE VEŠKEROU ČINNOST PODNIKATELE

CÍL VEŠKERÉ PODNIKATELSKÉ ČINNOSTI = ZISK

Průzkum spotřebitelské poptávky

  • Činitelé určující poptávku: užitečnost a kvalita výrobku, cena výrobku, příjmy kupujících, záliby kupujících, velikost a kvalita reklamy…

Cena výrobku

  • Nejvýraznějším činitelem v poptávce po určitém výrobku nebo službě

  • Čím vyšší cena, tím méně se ho prodá a naopak, čím nižší je cena, tím více se ho prodá

  • Závisí na cenové pružnosti poptávky

Cenová pružnost poptávky

  • Spotřebitel reaguje na zvýšení i na snížení

Cenová pružnost = změna požadovaného množství (v %) : změna ceny (v %)

Poptávka může být:

  1. Cenově elastická

    • Zvýšení ceny o 1 % - snížení poptávky o více jak 1 %

    • Snížení ceny o 1 % - zvýšení poptávky o více jak 1 %

  2. Cenově neelastická

    • Zvýšení ceny o 1 % - snížení poptávky o méně než 1 %

    • Snížení ceny o 1 % - zvýšení poptávky o méně jak 1 %

Důchodová pružnost poptávky

  • Na změnu poptávky mají vliv i příjmy

Důchodová pružnost = změna požadovaného množství (v %) : změna v důchodech (v %)

Témata, do kterých materiál patří