Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MARKETING
Pojem marketing
Nauka o trhu (společenskovědní disciplína)
Proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb zákazníka to tak, aby byly efektivním způsobem dosaženy cíle firmy = zisk
Marketing = způsob řízení hospodářské činnosti pomocí trhu
Pojem řízení
Usměrňování prvků a činnosti v soustavě ke stanovenému cíli
Cíl marketingu
Zajistit co nejúspěšnější prodej našich výrobků a služeb a tím i trvale příznivý zisk
Marketing vychází z trhu – průzkum poptávky
Přetváření současné poptávky v poptávku budoucí
Musí odhalit, jak se bude poptávka měnit a o jaké výrobky a služby bude na trhu zájem v blízké i vzdálenější budoucnosti (tyto poznatky musí firma neustále promítat do výrobních programů a programů služeb)
Marketing zabezpečuje včasné změny v souladu s vývojem změn na současném i budoucím trhu
Potřeby lidí – neustále se mění, marketing pomáhá tyto změny předvídat a tím umožňuje provést včasné změny
Metody ovlivňování potřeb = ovlivnění celého trhu
Ovlivňuje vytváření nových výrobků a služeb
Musí podporovat prodej a mít možnost ovlivňovat ceny
Podnikatelské koncepce = historie vývoje marketingu
Výrobní (1900 – 1920)
Nejstarší historická koncepce, najdeme ji i dnes
Henry Ford (1. kdo zavedl pásovou výrobu), Tomáš Baťa
Základní myšlenka: „Čím levnější výrobek, tím lépe se prodá a to i bez znalosti konkrétní potřeby zákazníka.“
Zaměření na racionalizaci a produktivitu ve výrobě = zlevnění výrobků, masová výroba a odbyt
Výrobková (1920 – 1940)
Období přípravy a propuknutí světové hospodářské krize (nezaměstnanost, lidé nemají peníze) – podnikatelé se zaměřují na movité zákazníky – méně výrobků, individuální požadavky
Kupující dává přednost kvalitnějším výrobkům i při vyšší ceně
Soustředění na technickou úroveň výrobků a inovaci
Zdroj zisku = vyšší ceny
Základní myšlenka: „Kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde.“
Prodejní (1940 – 1950)
Období po 2. sv. válce
Obnova hospodářství, mass media – rozhlas, tisk, televize – obrovský rozmach
Základní myšlenka: „Výrobek, i když je kvalitní a cenově dostupný, tak se neprodává sám, ale je na trhu mnohem úspěšnější, pokud je podpořen reklamou.“
Reklama – účinně se využívala, ale zároveň docházelo až k přeceňování reklamy
Marketingová (1950 – 1970)
Státy zničené válkou obnovily hospodářství
Hospodářský růst začíná narážet na hranice koupěschopné poptávky
(trh je nasycený – krize z nadvýroby)
Nové principy: „Poznejme naše zákazníky, jejich potřeby a možnosti a teprve pak vyrábějme.“
„Pokud zákazníkům vyhovíme lépe než konkurence, budeme úspěšní.“
→ zákazník se bude vracet
Sociální (1970 – současnost)
Nejnovější vývojový stupeň marketingu
Odrazem uvědomování si širších společenských zájmů a dopadů výroby a spotřeby, především do oblasti živ. prostředí, etiky, sociálních vztahů…
Rozhodování podniků – zahrnuje další společenské zájmy