Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketing

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MARKETING

Pojem marketing

  • Nauka o trhu (společenskovědní disciplína)

  • Proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb zákazníka to tak, aby byly efektivním způsobem dosaženy cíle firmy = zisk

Marketing = způsob řízení hospodářské činnosti pomocí trhu

Pojem řízení

  • Usměrňování prvků a činnosti v soustavě ke stanovenému cíli

Cíl marketingu

  • Zajistit co nejúspěšnější prodej našich výrobků a služeb a tím i trvale příznivý zisk

Marketing vychází z trhu – průzkum poptávky

  • Přetváření současné poptávky v poptávku budoucí

  • Musí odhalit, jak se bude poptávka měnit a o jaké výrobky a služby bude na trhu zájem v blízké i vzdálenější budoucnosti (tyto poznatky musí firma neustále promítat do výrobních programů a programů služeb)

  • Marketing zabezpečuje včasné změny v souladu s vývojem změn na současném i budoucím trhu

Potřeby lidí – neustále se mění, marketing pomáhá tyto změny předvídat a tím umožňuje provést včasné změny

Metody ovlivňování potřeb = ovlivnění celého trhu

  • Ovlivňuje vytváření nových výrobků a služeb

  • Musí podporovat prodej a mít možnost ovlivňovat ceny

Podnikatelské koncepce = historie vývoje marketingu

  1. Výrobní (1900 – 1920)

    • Nejstarší historická koncepce, najdeme ji i dnes

    • Henry Ford (1. kdo zavedl pásovou výrobu), Tomáš Baťa

    • Základní myšlenka: „Čím levnější výrobek, tím lépe se prodá a to i bez znalosti konkrétní potřeby zákazníka.“

    • Zaměření na racionalizaci a produktivitu ve výrobě = zlevnění výrobků, masová výroba a odbyt

  2. Výrobková (1920 – 1940)

    • Období přípravy a propuknutí světové hospodářské krize (nezaměstnanost, lidé nemají peníze) – podnikatelé se zaměřují na movité zákazníky – méně výrobků, individuální požadavky

    • Kupující dává přednost kvalitnějším výrobkům i při vyšší ceně

    • Soustředění na technickou úroveň výrobků a inovaci

    • Zdroj zisku = vyšší ceny

    • Základní myšlenka: „Kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde.“

  3. Prodejní (1940 – 1950)

    • Období po 2. sv. válce

    • Obnova hospodářství, mass media – rozhlas, tisk, televize – obrovský rozmach

    • Základní myšlenka: „Výrobek, i když je kvalitní a cenově dostupný, tak se neprodává sám, ale je na trhu mnohem úspěšnější, pokud je podpořen reklamou.“

    • Reklama – účinně se využívala, ale zároveň docházelo až k přeceňování reklamy

  4. Marketingová (1950 – 1970)

    • Státy zničené válkou obnovily hospodářství

    • Hospodářský růst začíná narážet na hranice koupěschopné poptávky

(trh je nasycený – krize z nadvýroby)

  • Nové principy: „Poznejme naše zákazníky, jejich potřeby a možnosti a teprve pak vyrábějme.“

„Pokud zákazníkům vyhovíme lépe než konkurence, budeme úspěšní.“

→ zákazník se bude vracet

  1. Sociální (1970 – současnost)

    • Nejnovější vývojový stupeň marketingu

    • Odrazem uvědomování si širších společenských zájmů a dopadů výroby a spotřeby, především do oblasti živ. prostředí, etiky, sociálních vztahů…

    • Rozhodování podniků – zahrnuje další společenské zájmy

Témata, do kterých materiál patří