Marketing, zaměření, metody, význam
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETING, ZAMĚŘENÍ, METODY, VÝZNAM
Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb zákazníka efektivním a výhodným způsobem pro firmu. Cílem je zajistit, co nejúspěšnější prodej a tím co nejvyšší zisk.
Význam marketingu:
zvyšování kvality podnikatelských rozhodnutí, zvyšuje prodejnost
podpora zaměstnanosti (reklamní agentury, média)
podpora technického pokroku (odlišení se od konkurence)
pestrá nabídka produktů
dobrá informovanost
Průzkum trhu
Typy:
Kvantitativní – rozsáhlý reprezentativní vzorek, statistické zpracování, číselné údaje
Kvalitativní – malý náhodný vzorek, odhalení motivů, chování zákazníka
Metody:
pozorování – sledování jevu, osobní či technikou, časová náročnost
dotazování – nejrozšířenější metoda, kladení otázek a zachycování odpovědí
Osobní rozhovor – rychlost, pružnost, nároky na tazatele, ignorace, finanční náročnost
Telefonický rozhovor – nejrychlejší metoda, rychlost, nízké náklady, závislost na technice, ignorace, otázka pravdy
Dotazník – písemná forma, nejčastější forma, elektronická, papírová, nízké náklady, jednoduché hodnocení, pohodlí při vyplňování, nízká návratnost, otázka pravdy
Uzavřené otázky – známé odpovědi ANO – NE, známka ve škole, souhl. X nesouhl.
Otevřené otázky – vlastní slova, nejsou volby odpovědi, vlastní názor respondenta
Experiment – navozené zkoumání situace, určení reakce, měřitelné parametry (bafnout na někoho a zjistit, jak reaguje)
Zaměření marketingu
požadavky na vlastnosti výrobku, požadavky na obaly, možnost určování cen, propagace a reklama, organizace prodeje, skladování hotových výrobků, průzkum trhu
Činnost marketingu
-
hlavním úkolem je uspokojení potřeb zákazníků a být lepší než konkurence
-
řeší vnitřní problémy firmy, propaguje, seznamuje zákazníka s produktem, stará se o reklamu, snaží se získat převahu nad konkurencí a získat pro podnik stálé místo na trhu
Zaměření pozornosti zákazníka
-
Domácnosti – složena ze skupiny spotřebitelů – o nákupu rozhoduje víc spotřebitelů
-
Jednotlivec – rozhoduje se o nákupu sám, snaží se uspokojit svou individuální potřebu
-
Firmy – proces koupě na předepsané specifické procedury (dlouhý vývoj, je potřeba plán)
Rozhodovací proces domácností:
uvědomění si potřeb, získání informací o produktech, vyhodnocení variant, výběr optimální varianty, rozhodnutí o nákupu – kde to koupí, realizace nákupu, vyhodnocení koupě
MARKETINGOVÝ MIX
= spojení 4 základních marketingových nástrojů, které firma používá k tomu, aby usilovala o dosažení svých cílů
-
Produkt – statek nebo služba, která slouží k uspokojení potřeb
-
Kvalita produktu – velká konkurence, náročnost dnešního zákazníka
-
Obal – funkce ochranná, propagační, rozlišovací, informační, manipulační
-
Značka – identifikace produktu, odlišení se od konkurence, pozitivní vnímání značky