MARKETINGOVÝ MIX
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETINGOVÝ MIX
Podnik po segmentaci, tržním zacílení a hlavně tržním umístění výrobku vyvíjí marketingové aktivity ⇒ snaží se ovlivnit přání a potřeby zákazníků pomocí marketingového mixu.
Marketingový mix se skládá ze 4 NÁSTROJU:
1. PRODUKT - product (=výrobek)
2. CENA - price
3. PROPAGACE - promotion (=stimulace prodeje)
4. DISTRIBUCE (odbyt) - placement (= stanovení odbytových cest)
VÝROBEK (produkt) - charakteristika, obal, životní cyklus
= je statek nebo služba, který se stává předmětem směny na trhu a slouží k uspokojování potřeb
Komplexní (totální) výrobek se skládá z:
„jádra“ = výrobek samotný (např. počítač)
první „slupky“ = obal, kvalit, značka, design… (tj. image)
druhá „slupka“ = rychlost dodávky, instalace, servis, záruka …(tj. služby při prodeji)
Obal
Funkci: estetická (upoutat, podnítit ke koupi, zapamatovat)
informační (o obsahu, návod použití, o výrobci, váze…)
ochranná (chrání obsah proti poškození, ztrátě)
Požadavky zákazníka na obal: snadné uložení, otevření, opětovné zavření, trvanlivost v obalu
Požadavky obchodu na obal: možnost hromadného ukládání, paletizace, malá rozbitnost, trvanlivost
Nedostatky obalu: zatěžuje ŽP, ukrytý obsah- možnost klamání spotřebitele
náklady na obal často tvoří podstatnou část nákladů na oběh
Vývoj výrobku 1. Nový - pro výrobce, pro spotřebitele, pro trh (nový pro výrobce i spotřebitele)
2. Inovace - zdokonalení výrobku (je důležité správné načasování inovace)
Doba užívání výrobku spotřebitelem = jak dlouho slouží svému účelu
Tržní životnost = doba, po kterou trvá poptávka a po kterou se výrobek prodává
Životní cyklus výrobku má 4 fáze:
1. uvedení na trh = výrobek nakupují zákazníci, kteří mají rádi novinky firma do výrobku a jeho prosazení na trhu hodně investuje a je ztrátová (poptávka je zatím nízká)
2. růst = objem prodeje se zvětšuje a firma začíná dosahovat zisky
3. zralost = popt. je nejvyšší, prodej a zisk dosahují vrcholu již tolik nerostou a začínají stagnovat
4. pokles = zájem zákazníků o výrobek slábne a firma, chce-li přežít, musí přijít s výrobkem inovovaným
Analýza BCG (Boston Consulting Group) = poziční analýza výrobního programu
tzn. výrobky členíme podle jejich podílu (úspěšnosti) na trhu na:
Otazníky - jde o nové produkty, zatím mají malý tržní podíl
Hvězdy - již mají úspěch na trhu, vyžadují další fin. do reklamy, pravděpodob. z nich budou příští živitelé
Dojné krávy - dnešní živitelé, mají největší objem tržeb a velký podíl na trhu
Bídní psi - výrobky neperspektivní, včerejší živitelé
Odchylky v životním cyklu výrobku:
Nový život Styl Móda Výstřelky
CENA - význam, metody stanovení ceny, slevy
= vyjadřuje hodnotu zboží,
- je dána faktickou a psychologickou užitečností,
- je vyjádřena penzi nebo dochází ke směně zboží (Bartrův obchod)