MARKETINGOVÝ MIX
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• cena odlišující produkty (letenky – různé třídy)
• cena odlišující okamžik nákupu (sezónní zboží, ovoce, el. proud)
• ocenění produktu ve dvou fázích (leasing – nejdříve pevná část poplatku pak pravidelné poplatky v určitém čas. úseku)
• kompletování (cena kompletu je menší než cena jednotlivě nabízeních částí)
DISTRIBUCE VÝROBKU - prodejní cesty
= zboží se dostává ke kupujícímu prostřednictvím prodejních cest
Prodejní cesta
= je souhrn prostředků a zprostředkovatelských článků při přechodu zboží od výrobce ke kupujícímu
- přímá (výrobce - spotřebitel), nepřímá (výrobce – VOO – MOO – spotřebitel)
Funkce prodejních cest (aneb proč mezičlánky používáme?):
a) obchodní funkce - mezičlánek (obchodník) přejímá riziko krádeže, nezaplacení, neprodeje
b) logistická funkce - přejímá riziko dopravy, skladování, roztřídění, zabalení pro spotřebitele
c) podpůrná funkce - zjednodušuje pohyb výrobku od výrobce ke spotřebiteli mezičlánek např. často
poskytne fin. pomoc výrobci i zákazníkům (obch. úvěr), získává inf. o trhu pro výrobce
Organizace prodejních cest
1. Tradiční distribuční systém - články prodejní cesty tvoří samostatné nezávislé subjekty
2. Vertikální systém - spojení článků (SRN - Edeka, Frenchising - McDonald, Holiday Inn, KFC)
3. Horizontální systém - spojení 2nebo více podniků (sníží N) – budování nákupních center
VELKOOBCHOD = nakupuje výrobky od výrobce za účelem jejich dalšího prodeje (do MOO)
výhody: má široký sortiment od mnoha výrobců, zajišťuje i reklamu, je vybaven potřebnou skladovou technikou,
šetří odběratelům čas a dopravní náklady, zajišťuje i dopravu do MOO, poskytuje úvěr při platbě na fakturu
nevýhody: zvyšuje cenu pro konečného zákazníka
Typy: a) tradiční = zboží nakoupí a prodává i na fakturu dalším odběratelům, převážně maloobchodu
b) Cash–and–Carry = (zaplať a odvez) prodává pouze za hotové, kupující si musí sám zboží odvézt
c) komisionáři = zboží nekupují do vlastnictví, ale jen přeberou na základě komisionářské smlouvy a za prodej
zboží dostanou předem sjednanou provizi, výhoda: nesou minimální riziko
MALOOBCHOD = prodává zboží konečnému spotřebiteli (nakupuje zboží od VOO nebo od
výrobce), udržuje přiměřené zásoby, musí dělat reklamu
(patří sem i přímý marketing - prodej poštou, v TV, rozhlasu, po telefonu)
Typy: a) stacionární: běžná prodejna (potraviny+drogérie),
specializované prodejny (nábytek – IKEA, elektro),
diskontní prodejny (nejběžnější zboží za nejnižší ceny- často prodej z palet, PLUS)
hypermarkety (velké samoobslužné prodejny)
obchodní domy (nákup pod jednou střechou)
tržnice
pevné stánky
b) ambulantní: pojízdné prodejny, přenosné a pojízdné stánky, pochůzkový prodej
c) objednávkové: zásilkové firmy, v TV, internet