Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MARKETINGOVÝ MIX

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Význam ceny: a) pro spotřebitele - jakou sumu musí vynaložit na určité zboží

b) pro výrobce - je nástrojem marketingu, který tvoří příjmy podniku

c) pro makroekonomii - je součástí trž. mechanizmu (uvádí do rovnováhy Na a Po), souvisí s inflací

Metody stanovení ceny

1. nákladově orientovaná cena – často se užívá. Náklady členěné podle vztahu ke změnám objemu výroby:

a) fixní – nájemné, splátky úroků, platy administrativních pracovníků

b) variabilní – proporcionální (úkolová mzda dělníků, př. mater.), progresivní (na reklamu),

degresivní (na tisk vizitek, dopravu, spotřeba energie)

c) indiferentní – nejsou k objemu výroby v žádném vztahu (neočekávané škody, manka)

Celkové N = součet položek uvedených nákladů, Cena = celkové náklady + zisk výrobce (+DPH)

2. cena podle konkurence – podnik stanoví ceny většinou stejné jako konkurence

3. cena podle hodnoty vnímané zákazníkem – vychází z marketingové koncepce podniku.

Cena se stanoví podle toho, jakou hodnotu má výrobek nebo služba pro kupujícího

(např. auto – zákazník uvažuje o ceně, vlastnostech, značce, servisu, prestiži)

4. cena orientovaná podle poptávky – vychází z teorie poptávky – jestliže cena vzroste, poptávka klesne

Míru závislosti změny poptávaného zboží na změně ceny nazýváme elasticita poptávky

5. konkurzní a smluvní cena Smluvní cena = dohoda kupujícího a prodávajícího – umělec. dílo, nemovitost…

Konkurzní řízení = výběr z nabídky firem (např. stavební firma)

Změna ceny – SLEVY

1. SKONTO = srážka při platbě – dřívější zaplacení faktury nebo při placení v hotovosti

2. množstevní RABAT = kvantitativní srážka – snížení ceny při nákupu většího množství zboží

(nejčastěji poskytuje výrobce nebo velkoobchod maloobchodu)

3. sezónní srážka – nákup zboží mimo sezónu je levnější (cestovní kanceláře, letenky, hotely)

4. funkční srážka – výrobce ji poskytne obchodníkovi, který za něj prodává v zemi, kde výrobce nemá

zastoupení nebo maloobchodník zboží umístí na nejlepším místě prodejny

(u pokladny, regál ve výši očí nebo na kraji uličky)

5. prémie – pravidelným zákazníkům, (koupí zboží v předem stanovené výši,

na konci roku dostanou prémii, pokud stanovenou částku překročí)

6. prodej na protiúčet – zákazník při nákupu nového výrobku nabídne prodejci starý výrobek (auta)

Strategie stanovení ceny

• vysoká cena při uvedení výrobku na trh (pak postupné snižování ceny, skimming – slíznout smetanu)

• nízká cena při uvádění výrobku na trh (očekávání masového prodeje = start podnikání)

• stanovení cen ve výrobních skupinách

• následování ceny konkurence

• cena se mění s přihlédnutím k psychologii zákazníka (ze 100,- na 99,-)

Použití rozlišných cen

• různé ceny pro různé zákazníky (různé vstupné děti, studenti…)

Témata, do kterých materiál patří