OKRUHY K MATURITNÍMU OPAKOVÁNÍ Z EKONOMIKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Okruhy k maturitnímu opakování z EKONOMIKY PODNIKU
obor Podnikání - školní rok 2017/2018
ÚVOD DO EKONOMIE – historie, ekonomie, ekonomika, tři základní otázky, ekonomické systémy, mikroekonomie a makroekonomie.
HistorieEkonomie jako věda vznikla v roce 1776, dříve byla, součástí státní hospodářství.Ekonomiezkoumá, jak společnost užívá vzácné zdroje. Ekonomika
zkoumá hospodářskou činnost, ekonomickou praxi
3 základní otázky
1. Co a kolik vyrábět 2. Jak vyrábět 3. Pro koho vyrábět
Ekonomické systémyZvykový systém – nejstarší uspořádání; co a kolik se bude vyrábět, rozhodoval náčelník; nevytvářeli žádný nadprodukt. Dnes – Afrika, Jižní Amerika, Austrálie.
Příkazový systém – založený na moci relativně úzké skupiny lidí, která subjektivně rozhoduje o základních ekonomických otázkách. V moci je politická strana nebo ozbrojená klika. Tento systém je spojen s omezováním vlastnických vztahů. Výhody - schopnost rychle mobilizovat zdroje v případě katastrof a válek. Nevýhody – subjektivnost a zneužitelnost při rozhodování.Tržní systém – co a jak se bude vyrábět, rozhoduje trh a jeho zákony nezávisle na lidském chtění. Rozdělování je určeno úspěšností na trhu. Výhody – fungování zákonů bez ohledu na subjektivní lidská rozhodnutí, neviditelná ruka trhu. Nevýhody – tímto způsobem nejsme schopni řešit procesy přerozdělování (jak se uživí staří a děti) Mikroekonomie
zkoumá chování jednotlivých prvků celku – firmy, domácnosti. Zabývá se např. daněmi, cenami, výnosy apod.
Makroekonomie
zkoumá fungování ekonomiky jako celku, z pohledu vyšších celků – států, společenství. Zabývá se např. inflací, nezaměstnaností, národním důchodem apod.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ KATEGORIE – pojem potřeby a jejich členění, pojem statky a jejich členění, služby, vzácnost, spotřeba.
Potřeba a její členění
Základní členění potřeby hmotné – jsou dány fyziologickou podstatou člověka; potřeba jíst, bydlet, oblékat se potřeby nehmotné – potřeba přátelství, svobody, vzdělání, kultury, sportu Podle naléhavosti potřeby nezbytné potřeby zbytné Podle toho, koho se týkají individuální – potřeba jednotlivce kolektivní – např. veřejné osvětlení, zajištění zdravotní péče, bezpečnost
Rozdílnost potřeb mezi věkovými kategoriemi – děti x prarodiče v různých historických etapách – potřeba ve středověku x dnes v různých zeměpisných pásmech – Afrika x Severní Evropa mezi různými sociálními skupinami – zedník x vědecký pracovník
Uspokojování potřebu uspokojujeme pomocí statků a služeb
Statky a jejich členění
hmotné – jídlo, byt, oblečení nehmotné – znalosti, dovednosti, výtvory lidí Podle dostupnosti volné – jsou přístupné volně v přírodě, lze je spotřebovávat okamžitě; lesní plochy, voda vzácné – výrobky jsou výsledkem ekonomické činnosti lidí (ekonomické statky) Rozlišujeme: výrobky pro vlastní potřebu výrobce – spotřebovává je výrobce sám zboží – výrobky určené pro směnu, pro trh