Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OKRUHY K MATURITNÍMU OPAKOVÁNÍ Z EKONOMIKY

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (354.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Tržní mechanismus1) Je-li na trhu nedostatek zboží, výrobci cenu zvýší. 2) Stávající výrobci se budou snažit vyrábět větší množství zboží. 3) Současně vzroste počet výrobců, kteří budou chtít za výhodné – vysoké ceny vyrábět a prodávat. 4) NA začne postupně růst. 5) Mnozí kupující však nebudou moci za vyšší ceny nakupovat a tím postupně začne klesat PO. 6) Postupně rostoucí NA po určité době převýší PO (vznikne přebytečná NA). 7) To vyvolá pokles ceny. 8) Kupující zareagují na snižující se ceny tím, že zvýší svou PO. 9) Současně postupně klesne výroba, protože mnozí výrobci nebudou schopni za nižší ceny vyrábět (někteří opustí trh). Jiní omezí výrobu, protože pro ně nebude výhodné za nižší ceny vyrábět a prodávat. 10) NA začne postupně klesat. 11) A celý mechanizmus se postupně opakuje.

Formy konkurencedokonalá konkurence – všichni, kdo nabízí své zboží na trhu, mají stejné podmínky přístupu na trh, nikdo nemá výstavní postavení. Jediným kritériem o koupi zboží je jeho cena. V praxi ho najdeme těžko. nedokonalá konkurence – trh deformovaný existencí monopolů, oligopolů. monopol – firma má výsadní postavení na trhu, jediná na trhu vyrábí určitý výrobek nebo poskytuje službu (administrativní monopol – jediná ve státě má povolení pro výrobu nebo poskytování služeb), monopoly mohou zneužívat a diktovat si podmínky, především cenové. oligopol – na straně nabídky existují 2 nebo pouze několik málo subjektů s dominantním postavením. monopson – postavení existuje na straně poptávky (nakupující) – např. strategické zboží (speciální technologie, zbraně, apod.) je výhradním nakupujícím stát. Členění monopolů: - kartel – dohoda mezi samostatnými konkurenty o cenách, dělení teritorií působnosti, apod. - syndikát – dohoda o společném nákupu a prodeji. Konkurenti zůstávají právně samostatní, ale k získání lepších vyjednávacích podmínek vystupují jako jeden celek. Např. spolupráce samostatných obchodních firem sdružených do nákupních či prodejních řetězců (např. COOP). Firmy mohou vystoupit ze sdružení, nejedná se o vznik nového právního subjektu - trust – vyšší forma propojení konkurentů. Dochází zde k propojení i v oblasti výroby – bývalé konkurenční firmy jsou na sobě velmi závislé. Přesto si ještě zachovávají právní subjektivitu. - koncern – firmy se propojují v celém rozsahu činností, ztrácí právní subjektivitu. Hovoříme o fúzích (spojení dvou rovnocenných partnerů) nebo akvizicích (větší koupí menší

  1. PODNIK – podnikání, podnikatel, podnik, znaky podniku, členění podniků z různých hledisek, podnikatelský záměr, vznik a zánik podniku, povinnosti podnikatele.

Podnikáníje to soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.

Témata, do kterých materiál patří