Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OKRUHY K MATURITNÍMU OPAKOVÁNÍ Z EKONOMIKY

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (354.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. TRH – pojem, tržní hospodářství, druhy trhu, subjekty trhu, nabídka a poptávka, tržní rovnováha, tržní mechanismus, formy konkurence.

PojemJe to místo, kde dochází ke směně (nákupu a prodeji). Je to taky místo, kde se střetává poptávka a nabídka. Na trhu prodávající a kupující vstupují do vzájemných vztahů, aby určili cenu zboží a množství, které se nakoupí a prodá.

Tržní hospodářstvíJe to hospodářství, které není regulováno a hlavní roli hraje trh. Pokud trh sám nezajistí všeobecnou rovnováhu hospodářství, zasahuje stát. Zásahy státu by ale měly být, co nejmenší.Používá k tomu nástroje: přímé – zákazy, příkazy nepřímé – daně, clo, dotace ze SR, úroky, apod.

Druhy trhu- trh produktů (zboží a služeb) – nástrojem pro slaďování NA a PO je cena - trh finanční (peníze a cenné papíry) – nástrojem je úroková míra, devizový kurz - trh práce (pracovní síla) – nástrojem je mzda

Subjekty trhu

- domácnosti – vystupují jako kupující zboží a služeb ale také jako prodávající. - firmy, podniky, organizace – prodávají zboží a služby a nakupují výrobní faktory (práce, přírodní zdroje, kapitál) - stát – ovlivňuje a reguluje trh, působí jako prodávající (produkce státních podniků nebo těch, ve kterých má účast) a také jako kupující (státní zakázky – státní organizace musí nakupovat výrobní faktory)

Nabídka a poptávka

Nabídka – množství zboží, které chtějí prodávající za určitou cenu prodat. Zákon NA= s rostoucí cenou roste i NA zboží. Rozlišujeme NA: -agregátní – NA všech výrobců všech druhů zboží v určitém státě - individuální – NA určitého zboží jednoho výrobce - dílčí NA všech výrobců určitého zboží v určitém regionu Faktory ovlivňující NA: - cena - náklady výroby a obchodu (dražší suroviny, zvyšování mezd, snižování nákladů zaváděním nových technologií, atd.) - změny vnějších podmínek podnikání (nové právní předpisy, změna organizace trhu, změna daní, atd.) Poptávka – množství zboží, které jsou zákazníci ochotni koupit za určitou cenu.Zákon PO= s rostoucí cenou klesá PO po zboží a službách (a naopak) Rozlišujeme PO: - agregátní – PO všech lidí v určitém státě po všech statcích a službách- individuální – PO jednoho kupujícího- dílčí PO všech lidí určitého regionu Faktory ovlivňující PO: - cena - demografické změny (změny v počtu kupujících) - změny velikosti důchodů (příjmů kupujících) - změny v preferencích (zvyk, móda, atd.) - změny cen jiných zboží substitut (náhrady) – jiné zboží, které může nahradit při spotřebě zboží původní (mandarinka x pomeranč) komplement (doplněk) – zboží, které doplňuje při používání jiné zboží (lednička + elektrická energie)

Tržní rovnováhaje to stav, kdy se setká poptávka s nabídkou. Rovnovážná cena – je to stav, kdy se NA a PO vyrovnají. V tomto stavu množství i cena setrvává, dokud se nezmění podmínky. V tomto případě neexistují přebytky ani nedostatky. Rovnovážné množství – množství, které se prodá při rovnovážné ceně. Stav rovnováhy na trhu je krátkodobý. Velikost NA a PO se neustále mění a tím se mění i cena a množství nabízeného zboží (dochází k přebytku nebo nedostatku)

Témata, do kterých materiál patří