Marketing, zaměření, metody, význam
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Název, symbol nebo kombinace. Logo = grafické znázornění značky
Druhy značek:
-
Kmenová – mnoho produktů pod jednou značkou (Hilton, Adidas), + nízké náklady na propagaci, - špatný produkt poškodí celou značku
-
Individuální – každý produkt má svou značku (Unilever – rama), + firma nespojí své jméno s případným neúspěchem jednoho produktu, - vysoké náklady na propagaci
-
Značka výrobce – v obchodě pod názvem výrobce (Olma), + nízké náklady na propagaci, - špatný produkt poškodí celou značku
-
Privátní – v obchodě značka obchodníka (Billa – clever, DM – Balea), + propagaci přebírá obchodník, - anonymita producenta
-
Ochranná známka – právní ochrana značky, registrovaná značka s právní ochranou, jde o jakékoliv grafické označení
Registrace na národní úrovni – úřad průmyslového vlastnictví, rejstřík ochranných známek, zápis 10 let a lze dále prodlužovat, majitel výpis z rejstříku a značku ®
PGI známky: chráněné zeměpisné označení (Hořické trubičky, Olomoucké tvarůžky)
PDO známky: ochrana původu
Celosvětová ochrana WIPO – dozor v oblasti ochrany autorských práv. Sídlem Ženeva
-
Cena – zdroj příjmů, tvorba zisku, směnná hodnota produktu
Faktory ovlivňující cenu:
-
vnější – poptávka, konkurence, druh distribuce, sezónnost, zákony (daně)
-
vnitřní – cenová politika, náklady
Metody stanovení ceny:
Kalkulace nákladů – propočet nákladů + zisk
Orientace na konkurenci – srovnání ceny s konkurencí
Orientace na poptávku – sledujeme prodej, podle toho zvyšování nebo snižování ceny
Podle vnímané hodnoty – průzkum zákazníků
Strategie stanovení ceny – u nových produktů
Pronikání na trh – zaváděcí cena
Sbírání smetany – unikátní produkty (vysoká cena)
Zásahy tvorby ceny – přijatelný zisk, tržní podíl, věrnost zákazníků, likvidace konkurentů, návratnost investic, jedinečnost
Cena v hotelu
Strategická – pozice na trhu, hodnota vnímaná zákazníkem = cena na delší dobu
Taktická – mění se v čase (každý den), náklady se počítají na lůžko 70% obsazenosti
-
Distribuce – způsob, jak dostat produkt na správné místo ve správný čas, spojení producenta a spotřebitele. Cílem je vytvoření distribuční cesty
-
Komunikace = předání informací, sdělení od zdroje k příjemci, cílem je informovat cílovou skupinu o produktu, stimulovat poptávku, odlišit produkt, vytvořit věrnou klientelu, získat zpětnou vazbu, vybudovat značku
-
Lidé – jsou součástí služby, vliv na kvalitu poskytované služby, reprezentují firmy v očích zákazníka
Nároky na pracovníka v gastronomii: znalost produktu, zdvořilost, důvěryhodnost, spolehlivost, dobré vystupování, komunikativnost, znalost prostředí
-
Balíčky – spojení dvou a více produktů v jeden za jednu cenu, vhodné při zavádění nového produktu (zájezd, menu)
-
Programování – navazuje přímo na balíčky, časové sladění jednotlivých balíčků (zájezd – itinerář, menu – pořadí konzumace jídla)
-
Partnerství – vzájemná spolupráce dvou nebo více subjektů, + snížení nákladů pro partnera na propagaci, lepší uspokojení potřeb zákazníka, ochrana před konkurencí