Marketingový výzkum + segmentace trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- nenavádět k odpovědi
- neužívat slova s citovým zabarvením
- neužívat vícenásobné otázky
- kontrolní otázky
- zvážit psychologické faktory
Příklady otázek v dotazníku
1. otázky uzavřené
• dichotomické – dvě možné odpovědi
• více než dvě volby
• Likertova stupnice – vyjadřuje míru souhlasu nebo nesouhlasu s výrobkem
• sémantický diferenciál – stupnice má dva póly s opačným významem
• stupnice přikládaného významu – hodnotí se intenzita vztahu ke skutečnosti
• známková stupnice
2. otázky s otevřeným koncem
• volné – volná formulace názoru dotazovaného
• asociační – uvede se slovo vyjadřující 1. reakci na pojem
• volné dokončení věty
Segmentace trhu
Přístupy marketingu k zákazníkům
1) tržně nediferencovaný marketing – brokovnicový přístup
- oslovit všechny zákazníky
- nedělá rozdíl mezi zákazníky
- působí na celý trh
2) cílený marketing – zaměření na určitý okruh zákazníků
Etapy cíleného marketingu
1. etapa = segmentace trhu
2. etapa = tržní zacílení
3. etapa = tržní umístění
Segmentace trhu
= rozdělení do relativně samostatných skupin, které mají stejné potřeby a jejichž reakce na marketingové aktivity je podobná
- segment = skupina zákazníků, kteří mají specifické požadavky na určitou skupinu výrobků
- výhody segmentace: uspokojení potřeb zákazníků, efektivnost stimulace a distribuce, přizpůsobení výrobku zákazníkům, získání konkurenční výhody
Kritéria segmentace
- rozdíl mezi potřebami a zájmy zákazníků ⇒ zákazníci požadují rozdílné vlastnosti výrobku
- zákazníci v určitém segmentu musí mít společné potřeby uvnitř segmentu
- dostatečná velikost, dostupnost a stabilita segmentu
- ekonomické rozměry segmentu = kupní síla segmentu, očekávaný zisk podniku
Hlediska segmentace
1) geografické hledisko – podle států, oblastí, okresů, velikosti města
2) demografické hledisko – podle věku, pohlaví, příjmu, národnosti, povolání, životní cyklus,
vzdělání
3) psychologické hledisko – rozdělení podle osobnosti, sociální třídy, životního stylu
4) segmentace podle chování – frekvence používání výrobku (lehký, střední, silný uživatel),
věrnost značce (žádná, střední, silná, absolutní), nákupní zvy-
ky (kdy, kde), užitečnost
Tržní zacílení
= podnik se zaměří (zacílí) na 1 segment nebo více segmentů
- podnik musí segment objektivně vyhodnotit podle:
a) velikosti a růstu segmentu – kolik má segment zákazníků, jaká je jejich kupní síla,
růst počtu zákazníků
b) cíle a možnosti podniku – podnik vyhotoví a vybere odpovídající segment ⇒ při-
praví se marketingový program (plán)
Tržní umístění
= pozice výrobku v zákazníkově mysli, tedy způsob vnímání výrobku zákazníky v porovnání s konkurenčními výrobky
- existují 2 marketingové přístupy: