Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obchodní podniky a jejich činnost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

16. Obchodní podniky a jejich činnost

obchodní podnik – pojem, základní rozdělení

funkce velkoobchodu

formy a druhy maloobchodních jednotek

vývoj obchodní sítě v ČR

průběh obchodní činnosti

stanovení ceny v obchodě

ochrana spotřebitele

  • Obchodní podnikpojem, základní rozděleníje podnik, v jehož činnosti převládá činnost obchodní, tzn. nákup zboží za účelem jeho prodeje. Obchodní činností se mohou zabývat i jiné podniky (průmyslové, zemědělské, stavební, služeb).

Rozlišujeme:

a) velkoobchod:

  • nakupuje zboží od výrobců nebo dovozců a prodává je maloobchodním podnikům

  • je mezičlánkem mezi výrobci a dovozci a maloobchodem

  • mívá podobu velkých skladišť, u nichž jsou zřízeny kanceláře a administrativní zázemí

b) maloobchod - prodává zboží konečným spotřebitelům

  • Funkce velkoobchodu

  • shromažďuje výrobky různých výrobců ve stejném oboru, které pak nabízí MO (elektro, stavebnictví, ovoce a zelenina...)

  • vytváří zásoby velkého množství zboží, tzn. efektivnější skladování

  • provádí dokončovací operace (balení, pražení kávy, dozrávání ovoce)

  • dopravuje zboží do maloobchodu

  • poskytuje služby maloobchodu - reklamní akce, poradenská činnost, nákup na úvěr, shromažďuje informace o trhu

  • nese rizika spojená s nákupem, dopravou a skladováním

  • Formy a druhy maloobchodních jednotek

Formy maloobchodního prodeje:

  • pultový prodej

  • volný výběr - textil, obuv, elektrospotřebiče, šperky

  • samoobslužný prodej

  • zásilkový prodej – katalogy, inzerce v tisku, teleshoping

  • internetový obchod - stále větší obrat

  • prodej prostřednictvím dealerů

Zvláštní formy velkoobchodu:

- samoobslužný velkoobchod - cash and carry neboli zaplať a odvez. Neposkytuj žádné služby. Tyto obchody prodávají i drobným živnostníkům (Makro)

- zásilkový velkoobchod – rozesílá katalogy – kosmetika, lahůdky, šperky

- rozvážková služba - zaměřený na zboží, které rychle podléhá zkáze (maso, lahůdky, chléb), má minimum skladů, uplatní se především na venkově

Druhy maloobchodních jednotek

  • prodejny se zbožím denní potřeby – menší potravinářské prodejny, i drogistické zboží, pultový nebo samoobslužný prodej, ceny vyšší než v supermarketech

  • specializované prodejny

  • obchodní domy a centra (Kotva, Bílá Labuť, Paladium ...)

  • supermarkety - do 2 500 m2, převládá potravinářské zboží

  • hypermarkety – od 2 500 m2 malé, velké nad 5000 m2, široký sortiment potravinářského i nepotravinářského zboží

Supermarkety a hypermarkety se spojují do maloobchodních řetězců - mají silnou vyjednávací pozici vůči dodavatelům, výrobce jim dává mnohem výhodnější ceny a dodací podmínky, protože má zájem dodávat do tak velké sítě, výrobce platí reklamu i slevy

  • diskontní prodejny - neúplný sortiment především potravin, nízké ceny, prodej přímo z palet

  • hobbymarkety – velkoprodejny orientované na dům a zahradu – Bauhaus, OBI, Hornbach

  • podnikové prodejny (Botana Skuteč, pivovar Krakonoš)

  • franchising - provozovny světově známých podniků (McDonalds, Shell). Provozovatel má po zakoupení licence právo nabízet produkty pod obchodním jménem těchto firem. Firmy jim dodávají zboží a provádí propagaci. Provozovatel musí odvádět část tržeb a dodržovat jednotné podmínky – vzhled a vybavení provozovny, úroveň obsluhy ...

  • pojízdné prodejny

  • prodejní automaty – sladkosti, káva, mléko

  • stánkový prodej na tržnicích

Témata, do kterých materiál patří