Obchodní podniky a jejich činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
16. Obchodní podniky a jejich činnost
obchodní podnik – pojem, základní rozdělení
funkce velkoobchodu
formy a druhy maloobchodních jednotek
vývoj obchodní sítě v ČR
průběh obchodní činnosti
stanovení ceny v obchodě
ochrana spotřebitele
Obchodní podnik – pojem, základní rozděleníje podnik, v jehož činnosti převládá činnost obchodní, tzn. nákup zboží za účelem jeho prodeje. Obchodní činností se mohou zabývat i jiné podniky (průmyslové, zemědělské, stavební, služeb).
Rozlišujeme:
a) velkoobchod:
nakupuje zboží od výrobců nebo dovozců a prodává je maloobchodním podnikům
je mezičlánkem mezi výrobci a dovozci a maloobchodem
mívá podobu velkých skladišť, u nichž jsou zřízeny kanceláře a administrativní zázemí
b) maloobchod - prodává zboží konečným spotřebitelům
Funkce velkoobchodu
shromažďuje výrobky různých výrobců ve stejném oboru, které pak nabízí MO (elektro, stavebnictví, ovoce a zelenina...)
vytváří zásoby velkého množství zboží, tzn. efektivnější skladování
provádí dokončovací operace (balení, pražení kávy, dozrávání ovoce)
dopravuje zboží do maloobchodu
poskytuje služby maloobchodu - reklamní akce, poradenská činnost, nákup na úvěr, shromažďuje informace o trhu
nese rizika spojená s nákupem, dopravou a skladováním
Formy a druhy maloobchodních jednotek
Formy maloobchodního prodeje:
pultový prodej
volný výběr - textil, obuv, elektrospotřebiče, šperky
samoobslužný prodej
zásilkový prodej – katalogy, inzerce v tisku, teleshoping
internetový obchod - stále větší obrat
prodej prostřednictvím dealerů
Zvláštní formy velkoobchodu:
- samoobslužný velkoobchod - cash and carry neboli zaplať a odvez. Neposkytuj žádné služby. Tyto obchody prodávají i drobným živnostníkům (Makro)
- zásilkový velkoobchod – rozesílá katalogy – kosmetika, lahůdky, šperky
- rozvážková služba - zaměřený na zboží, které rychle podléhá zkáze (maso, lahůdky, chléb), má minimum skladů, uplatní se především na venkově
Druhy maloobchodních jednotek
prodejny se zbožím denní potřeby – menší potravinářské prodejny, i drogistické zboží, pultový nebo samoobslužný prodej, ceny vyšší než v supermarketech
specializované prodejny
obchodní domy a centra (Kotva, Bílá Labuť, Paladium ...)
supermarkety - do 2 500 m2, převládá potravinářské zboží
hypermarkety – od 2 500 m2 malé, velké nad 5000 m2, široký sortiment potravinářského i nepotravinářského zboží
Supermarkety a hypermarkety se spojují do maloobchodních řetězců - mají silnou vyjednávací pozici vůči dodavatelům, výrobce jim dává mnohem výhodnější ceny a dodací podmínky, protože má zájem dodávat do tak velké sítě, výrobce platí reklamu i slevy
diskontní prodejny - neúplný sortiment především potravin, nízké ceny, prodej přímo z palet
hobbymarkety – velkoprodejny orientované na dům a zahradu – Bauhaus, OBI, Hornbach
podnikové prodejny (Botana Skuteč, pivovar Krakonoš)
franchising - provozovny světově známých podniků (McDonalds, Shell). Provozovatel má po zakoupení licence právo nabízet produkty pod obchodním jménem těchto firem. Firmy jim dodávají zboží a provádí propagaci. Provozovatel musí odvádět část tržeb a dodržovat jednotné podmínky – vzhled a vybavení provozovny, úroveň obsluhy ...
pojízdné prodejny
prodejní automaty – sladkosti, káva, mléko
stánkový prodej na tržnicích