Obchodní podniky a jejich činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Skladování zboží
4. Prodej zboží
Majitelé obchodů se snaží připoutat zákazníka ke své prodejně. Zařizují se v jednotném stylu, aby je zákazník snadno rozlišil. Zákazníci dostávají věrnostní kartičky spojené s určitými výhodami – např. nákupy se slevou. Také rozesílají letáky či časopisy propagující jednotlivé zboží a často obsahují poukázky na slevy. Obchodní centra pořádají koncerty, módní přehlídky či dětská odpoledne.
Prodej probíhá ve 4 fázích:
příprava zboží k prodeji – označení cenami, krájení
vystavení a nabízení zboží – znalost psychologie zákazníka
orientace na pravou stranu (novinky vpravo, pravidelně kupované vlevo)
novinky a dražší zboží v zorném poli zákazníků ve výši očí, levnější co nejníže
cenově výhodné zboží do koutů a méně frekventovaných tras
denně kupované zboží co nejdále od vchodu (než se k nim zákazník dostane, nakoupí i to, co nechtěl)
atraktivní zboží rozptýlit po celé prodejně
méně prodejné zboží nedoplňovat – zákazník pak nabude dojmu, že je o zboží zájem
pravidelně se mění rozmístění základních potravin
obsluha zákazníka – způsob obsluhy je dán formou prodeje a odbornou znalostí personálu
výdej zboží – v prodejně či ze skladu
Stanovení ceny v obchodě
Výnosy obchodních podniků tvoří tzv. obchodní marže (obchodní rozpětí či přirážka obchodu), která je rozdílem mezi prodejní a nákupní cenou. Obchodní marže musí uhradit vlastní náklady obchodu (nájem, sklady, elektřina, mzdy, reklama ...) a vytvořit přiměřený zisk, jinak obchodní podnik nemůže dlouhodobě úspěšně hospodařit.
Obchodní marži lze stanovit:
procentní přirážkou k nákupní ceně
procentní srážkou z doporučené prodejní ceny
pevnou částkou na jednotku zboží nebo výkonu
Ochrana spotřebitele
Občan jako spotřebitel je chráněn zákonem na ochranu spotřebitele, který stanoví podmínky podnikání, povinnosti při prodeji a práva spotřebitelů:
právo na bezpečnost - prodávané zboží nesmí být nebezpečné nebo život ohrožující, musí splňovat platné normy, prodejce musí zajistit hygienické podmínky prodeje
právo na informovanost- informace o výrobku (vlastnosti, způsob používání a udržování, nebezpečí při použití výrobku) - viditelné a srozumitelné označení (uvedení ceny, vlastností, technických parametrů, hmotnosti, data spotřeby) - informace o podmínkách reklamace (upraveno občanským zákoníkem)
Nejvýznamnějším kontrolním orgánem obchodní činnosti je Česká obchodní inspekce (ČOI), odborným orgánem je pak Česká zemědělská a potravinářská inspekce. Kromě státních orgánů u nás působí Občanské sdružení na ochranu spotřebitele.