Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obchodní podniky a jejich činnost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62,5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

16.Obchodní podniky a jejich činnost obchodní podnik – pojem, základní rozdělení funkce velkoobchodu formy a druhy maloobchodních jednotek vývoj obchodní sítě v ČR průběh obchodní činnosti stanovení ceny v obchodě ochrana spotřebitele Obchodní podnik –pojem, základní rozdělení Rozlišujeme: a) velkoobchod: nakupuje zboží od výrobců nebo dovozců a prodává je maloobchodním podnikům je mezičlánkem mezi výrobci a dovozci a maloobchodem mívá podobu velkých skladišť, u nichž jsou zřízeny kanceláře a administrativní zázemí b) maloobchod - prodává zboží konečným spotřebitelům Funkce velkoobchodu shromažďuje výrobky různých výrobců ve stejném oboru, které pak nabízí MO (elektro, stavebnictví, ovoce a zelenina...) vytvářízásoby velkého množství zboží,tzn. efektivnější skladování provádídokončovací operace (balení, pražení kávy, dozrávání ovoce) dopravuje zboží do maloobchodu poskytuje služby maloobchodu - reklamní akce, poradenská činnost, nákup na úvěr, shromažďuje informace o trhu nese rizika spojená s nákupem, dopravou a skladováním Formy a druhy maloobchodních jednotek Formy maloobchodního prodeje: pultový prodej volný výběr - textil, obuv, elektrospotřebiče, šperky samoobslužný prodej zásilkový prodej – katalogy, inzerce v tisku, teleshoping internetový obchod - stále větší obrat prodej prostřednictvím dealerů Zvláštní formy velkoobchodu: -samoobslužný velkoobchod - cash and carry neboli zaplať a odvez. Neposkytuj žádné služby. Tyto obchody prodávají i drobným živnostníkům (Makro) -zásilkový velkoobchod– rozesílá katalogy – kosmetika, lahůdky, šperky -rozvážková služba - zaměřený na zboží, které rychle podléhá zkáze (maso, lahůdky, chléb), má minimum skladů, uplatní se především na venkově Druhy maloobchodních jednotek prodejny se zbožím denní potřeby – menší potravinářské prodejny, i drogistické zboží, pultový nebo samoobslužný prodej, ceny vyšší než v supermarketech specializované prodejny obchodní domy a centra (Kotva, Bílá Labuť, Paladium ...) supermarkety- do 2 500 m2, převládá potravinářské zboží hypermarkety – od 2 500 m2malé, velké nad 5000 m2, široký sortiment potravinářského i nepotravinářského zboží Supermarkety a hypermarkety se spojují domaloobchodních řetězců- mají silnou vyjednávací pozici vůči dodavatelům, výrobce jim dává mnohem výhodnější ceny a dodací podmínky, protože má zájem dodávat do tak velké sítě, výrobce platí reklamu i slevy diskontní prodejny- neúplný sortiment především potravin, nízké ceny, prodej přímo z palet hobbymarkety – velkoprodejny orientované na dům a zahradu – Bauhaus, OBI, Hornbach podnikové prodejny (Botana Skuteč, pivovar Krakonoš) franchising - provozovny světově známých podniků (McDonalds, Shell). Provozovatel má po zakoupení licence právo nabízet produkty pod obchodním jménem těchto firem. Firmy jim dodávají zboží a provádí propagaci. Provozovatel musí odvádět část tržeb a dodržovat jednotné podmínky – vzhled a vybavení provozovny, úroveň obsluhy ... pojízdné prodejny prodejní automaty –sladkosti, káva, mléko stánkový prodej na tržnicích Největší obchodní společnosti v ČR Makro (SRN) velkoobchod cash and carry pro podnikatele - největší obrat Kaufland ČR Schwarz ČR - Lidl, Kaufland AHOLD CZ (Nizozemí) - supermarkety Albert (Hypernova) REWE Group (SRN) – Billa, Penny Market Globus, Tesco, Interspar Drogistické řetězce (Rossman, dm, Schlecker) knihkupecké řetězce (Kanzelsberger) jiné - IKEA, Baumax, Bauhaus, Hornbach, Mountfield. Vývoj obchodní sítě v ČR do roku 1990- pouze státní a družstevní obchody – jednotné ceny, malý sortiment, žádná konkurence, velmi omezený dovoz, prodává se jen to, co se vyrobí - nedostatek řady zboží, dlouhé fronty, obchodník často nemá co prodávat - téměř žádné velkoplošné prodejny po roce 1990 – privatizace (tzv. atomizace maloobchodních jednotek)privatizace obchodů – socialistická obchodní síť byla postupně rozprodána soukromníkům. Atomizace – negativum – velké množství malých obchodů, nepřehlednost obchodní sítě. Dodavatelé měli spoustu odběratelů, které neznali a často s nimi měli problémy s platební kázní. 10 největších firem kontrolovalo pouze 7 % trhu. Pomalu začínají rekonstrukce prodejen, zejména větších samoobsluh. Vstup velkých mezinárodních obchodních řetězců – koncentrace obchodu, výstavba nových supermarketů a hypermarketů, obchodních center. Na trhu již fungují i některé zahraniční firmy - Julius Meinl, Delvita. od roku 1995 rekoncentrace a internacionalizace Schopnější české firmy posilují své postavení fúzemi (spojování do obchodních řetězců) nebo akvizicemi (větší firmy pohlcují menší.). Některé firmy krachují, některé opouštějí český trh - Delvita, Julius Meinl, Carrefour. Zahraniční investoři vstupují na trh a staví velkoplošné supermarkety „na zelené louce“. Dodavatelé tak získávají velké odběratele se solidní platební kázní. Na druhou stranu jsou ale vystaveni velkému tlaku ze strany silných odběratelů. Velké řetězce mají silnou vyjednávací schopnost, dodavatele tlačí k výhodnějším cenám, k delším lhůtám splatnosti apod. V žebříčku TOP 10 obchodních společností se dnes vyskytují pouze zahraniční subjekty a jejich obrat stále roste. Od roku 1997 je v ČR zaváděn koncept výstavby regionálních nákupních center. Základem centra je obvykle hypermarket plus hobby market nebo jiná nepotravinářská velkoprodejna (např. nábytek). Doplněny bývají restauracemi a multikinem. Průběh obchodní činnosti 1. Plánování prodeje základem pro plánování prodeje je průzkum poptávky a prodej v minulých letech plán prodeje stanoví pro jednotlivá období, kolik jednotlivých druhů produktů má být prodáno 2. Nákup zboží objednání a potvrzení objednávky nebo kupní smlouva, příp. smlouvy komisionářské, smlouvy o zprostředkování, o obchodním zastoupení, o výhradním obchodním zastoupení dodání zboží - doprava zboží, převzetí a přejímka zboží (přepravní doklady, dodací list, osvědčení o jakosti, technická dokumentace, záruční list) reklamace - zjevné vady, skryté vady, protokol o vadách, reklamační řízení fakturace - zaplacení - před d

Témata, do kterých materiál patří